Swarovski kikar på nytt segment

Swarovski är för vissa bling-bling och för andra yppersta kvaliteten på kikare. Nu har de hittat en ny målgrupp för kikarna – turister och vardagsnjutare.

Kikare är för väldigt många förknippade med natur och jakt. De används för att spana in saker på långt håll, saker som inte går att komma nära. Grejen är att det gäller inte bara i vildmarken utan lika mycket i storstaden och därför har Swarovski lanserat en serie kikare som har den urbana upptäckaren som målgrupp.

– Det finns så mycket att upptäcka i storstäder som inte ses med blotta ögat, säger Hans Dahlgren. Upplevelsen av både semestern och hemmaplan blir så mycket bättre med en kikare och det är det allt fler som upptäcker.

Serien innehåller tre modeller i olika storlek och med olika förstoring. De är vattentäta ner till 4 meters djup och tanken är kanske inte att de ska användas under vatten utan mer att de ska tåla regn och till och med kunna sköljas av under rinnande vatten om linserna blivit smutsiga. Serien har slagit bra ute i Europa och nu är det dags att göra en satsning på Norden.

– Idag säljer vi mest våra kikare via fotohandeln men den här produkten tror vi passar bäst att sälja via sporthandeln och därför ska vi göra en satsning på den kanalen, säger Hans. Jag har ju ett förflutet i sportbranschen efter många år hos Fjällräven så det känns kul att vara tillbaka i sportens värld efter några års frånvaro.

En rolig detalj med Swarovskis kikare är att de via ett speciellt fodral kan kopplas till en Iphone så att mobilen tar bilder genom kikaren. Kikarens höga optiska kvalitet gör att mobilen plötsligt förvandlas till en kamera med teleoptik.

 

Swarovski kikar på nytt segment
Med ett speciellt skal går det att koppla ihop kikaren med kameran i en Iphone.