Egmont köper Svensk Golf

Sportfacks förlag Egmont Publishing har köpt tidningen Svensk Golf av Svenska Golfförbundet. I köpet ingår tidningen Svensk Golf, Golfguiden och sajten svenskgolf.se.

Egmont tar över verksamheten inklusive de fem anställda från den 4 maj 2015. Svensk Golf kommer även i fortsättningen vara tidningen för medlemmar i svenska golfklubbar.

– Vi är glada för att vi lyckats nå en överenskommelse med ett stort förlag och seriös aktör inom mediebranschen som kan utveckla och fortsätta ge ut en tidning till Sveriges golfare, säger Svenska Golfförbundets ordförande Christer Bergfors.

Svensk Golf är med en upplaga på ca 310 000 exemplar utgiven tio gånger om året en av landets största tidskrifter. Den grundades 1946, köptes 1964 av Svenska Golfförbundet och blev samtidigt förbundets officiella medlemstidning.

I ett samarbetsavtal med Egmont som löper över fem år, så beställer Svenska Golfförbundet tidningar till golfklubbarnas medlemmar enligt nuvarande princip med en tidning per hushåll.

– Detta förvärv är i linje med den del av vår strategi som handlar om att ta marknadsledande positioner inom ett antal intresseområden och dessutom förstärker affären vårt digitala erbjudande, säger Per Kjellander, VD för Egmont Publishing.

I Egmont Publishing ingår sporttitlarna Golf Digest, Åka Skidor och Utemagasinet. Plus titlar som King, Vi Båtägare, Body, Hälsa, Icakuriren, Bamse och Kalle Anka. Med både Golf Digest och Svensk Golf i huset kan förlaget ta ett helhetsgrepp på golfen på samma sätt som de gjort med båtsegmentet där de driver tidningarna Parktiskt Båtägande, Vi Båtägare och Båtnytt och sajten livetombord.se.