Svea Sport på offensiven

Malmöföretaget Svea Sport har inlett ett samarbete med svenska fotbollslandslaget. Svea Sport kommer att levererar sina Sportdoc produkter såväl till dam-som herrlandslaget.

I och med ägarbytet förra året har Svea Sport varit på offensiven. Avtalet med Svenska Fotbollförbundet är en fjäder i hatten för företaget och de nya ägarna. Svea Sport samarbetar idag förutom med Fotbollförbundet och med Längdlandslaget och Skidskyttelandslaget.

– Jag tror att förbunden har sett att vi har ordning och reda på vår verksamhet och bra produkter naturligtvis, säger Christian Ahl, vd på Svea Sport.

Det är meningen att samarbetet med både fotbollslandslaget och längdlandslaget ska synas även i butikerna. Idag erbjuder Svea Sport praktiska hyllösningar till butikerna där alla deras sport-medical produkter exponeras på ett tydligt och enkelt sätt.

Styrkan och fördelen för butikerna med Sportdoc produkterna är att de erbjuder ett komplett sortiment till butikerna. I sortimentet finns såväl kylpåsar, tejper, kylsprej, kinelogitejper och elastiska bandage. Kort sagt allting som ska finnas i en teamväska.

– Vi försöker göra det enkelt för butikerna. Tar de in våra produkter slipper de ringa fem eller sex olika leverantörer för att få påfyllning på sin sport-medical-hylla. Vi kan erbjuda ett komplett sortiment, säger Christian Ahl.

Men Svea Sport nöjer sig inte bara med att sälja in produkterna till butikerna. De utbildar också butikspersonal och slutkonsumenter så att de kan använda Sportdoc-produkterna på ett effektivt och korrekt sätt. Speciellt riktar sig företaget till idrottföreningar och då speciellt till ungdomsledarna.

– Ungdomsledarna glöms ofta bort i idrottklubbarna. Alla pratar bara om a-laget. Därför arrangerar vi tillsammans med butikerna utbildnings tillfällen för idrottklubbarna. Vi hade ett sådant i Karlstad för en tid sedan och då kom 28 idrottsföreningar till arrangemanget, säger Wolf Olofsson, distriktsansvarig på Svea Sport.

Företaget håller också på och producerar utbildningsfilmer för sina produkter. Meningen är att en konsument enkelt ska kunna gå in på företagets hemsida och se hur en tejp ska läggas eller hur en kylsprej fungerar. Nästa steg är att genom QR-koder erbjuda konsumenterna möjlighet att tanka ner en film eller instruktionsvideo om hur produkten fungerar.

­ – Vi har redan förberett samtliga produkter med qr-koder. Så fort vi är färdiga med instruktionsfilmerna så kan vi köra igång också med det projektet, säger Christian Ahl.