Merida går för nytt rekord

Förra året var ett rekordår för Merida Sverige AB. För första gången sedan starten visade företaget på svarta siffror.

Från första början har Merida lagt ribban högt för sitt dotterbolag i Sverige. Bakom mycket av strategin och planerna låg ”herr Merida” i Norge, Stian Sten-Olsen. Han hade fört varumärket till oanade höjder i vårt västra grannland och ville göra samma resa här.

– Nu börjar alla våra investeringar i Sverige betala sig. Det har tagit lite längre tid än jag trodde men vi har ändå hela tiden varit på rätt väg. Vi kommer också att fortsätta jobba på vår utstakade väg, säger Stian Sten-Olsen, vd också för Merida Sverige.

Det är många pusselbitar som ska falla på plats för att lyckas med ett nytt varumärke. Distributionen, logistiken, datasystemen och inte minst personalen ska inarbetas. Sådant tar tid och kräver pengar. I Norge har Merida gått som tåget vilket också har uppmärksammats av koncernledningen i Taiwan. Stian Sten Olsen har blivit uppmärksammad och belönad för sina insatser för Merida i Norge. Därför hade han också stora förväntningarna när han startade Merida Sverige.

Cykelintresset har varit på uppgång i Sverige de senaste åren. Inte minst inom mountainbike-segmentet har utvecklingen gått uppåt i snabb fart. En av orsakerna stavas Cykelvasan, där Merida idag är en samarbetspartner. Att synas i de sammanhangen är en viktig del i företagets marknadsföring. I en enkät som gjordes i samband med tävlingen kom Merida som nummer två när deltagarna fick svara på frågan om vilket cykelmärke de skulle välja om de köpte en ny cykel.

– Det visar att vårt arbete med att stärka varumärket har lyckats. Vi kommer också i fortsättningen att finnas på Vasaloppet och Göteborgsgirot och synas ute hos handlarna, säger Stian.

På Merida ser man utbildning av återförsäljarna som en central funktion för att fortsätta växa. Till exempel gäller det att ge återförsäljarna kunskap, information och de rätta argumenten för att kunna sälja även dyrare cyklar till konsumenterna.