Lundhags satsar på urbana work boots

Lundhags satsar på urbana work boots

Publicerad

Med skoserien Heritage byter Lundhags i höst vandringsleden mot modebutikernas avenyer. Tanken är att väcka nya kundgruppers intresse för ett varumärke som tidigare mest förknippats med fjällvandring.

Det var för cirka ett år sedan som designern Niklas Karlsson, som just hade börjat på Lundhags, fick i uppdrag att ta fram en helt nya skoserie för en mer urban användning än vad företaget normalt förknippas med.

Det blev fem modeller som vid en första anblick påminner om märken som RM Williams, Timberland, Red Wing och klassiska läderpjäxor. Men där tar det slut, för det Lundhagsta formspråket går det inte att ta miste på.

Nu ska det direkt sägas att den här typen av skor inte är något helt nytt för Lundhags, som under sin 80-åriga historia har gjort en hel del "vanliga" skor. Därför var ambitionen att ta fram fem klassiska modeller som bygger på Lundhags långa designhistoria. Där någonstans föddes också namnet på skoserien – Heritage eller arv på svenska.

– Jag är lite lagd åt att gilla att titta bakåt, berättar Niklas, som fann en guldgruva av gamla kataloger och skor när han började gräva i arkiven.

– Mycket av de gamla produkterna går att göra till något väldigt relevant i dag, om man ger dem en liten tvist.

Resultatet blev vad Niklas stilmässigt beskriver som arbetsskor eller work boots då modellnamnen är på engelska.

– Vi har till exempel Tanner Boot som betyder garvare och Cobbler Boot som betyder skomakare, säger han.

De tre övriga modellerna är Venture Boot, Logger Boot och Taner Chucka. Samtliga kommer i två färger och är unisex i storlekarna 36-48.

Niklas och kans kollegers skruvande i designverkstaden resulterade bland annat i en helt ny läst för bra komfort redan i butiken och en egenutvecklad sula, av så kallad commando-typ, som är mjukare och mer följsam än på ooutdoorsortiment.

– Vi valde också att köra samma typ av läder som i våra ordinarie skor, men med en mjukare finish och en mer oljig yta. Lädret är fortfarande tjockt för att tåla stryk och vatten.

Skorna ska trots allt kunna användas även utanför asfalten, menar Lundhags marknadschef, Anders Blomster, som hoppas att med Heritage ska kunna nå en ny kundgrupp som normalt inte kommer i kontakt med Lundhags.

Vilka butiker siktar ni in er på?

– Vår förhoppning är skobutiker med lite högre prisbild och som ser våra skor som ett trevligt inslag.

Kommer skorna även i sporthandeln?

– Ja, vissa av våra befintliga kunder kommer att sälja Heritage.

Han berättar att intresset på ISPO var stort bland både befintliga och potentiella kunder.

 

  • Företagsinformation från Sportregistret
  • Visa i Sportregistret Företag: Brav Sweden AB
  • Telefon: 0647-66 56 00
  • Verksamhetsinfo: Brav is a major player in the sport and outdoor industry, and manages some of the most influential brands in the marketplace. Brav owns and manages the Swix, Toko, Lundhags, Ulvang, Helsport and Hard Rocx brands. The mission of Brav is to improve our customers’ quality of life. Acting responsibly, we will do this by connecting and developing the best talents in the sport and outdoor industry – and support them to develop and produce the most innovative products and services. More information www.brav.com
On
Off

2 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nu tar Stadium sitt outletkoncept till Norge

3 kommentarer

Fredrik: Har xxl "glömt" produkt och varumärke eller får dom inte tillgång till vad som helst från leverantörerna som har tröttnat på att få sina varor rödmärkta från start i säsong. Sen tror ja...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842