Sätila ska lyfta mössans status

Sätila vill lyfta statusen på mössor så att de blir lika viktiga som skorna eller jackan för löparen. Första steget är serien Sätila Vision.

Sätila ska lyfta mössans status
Maria Stockefors

Sätila X-3 utsågs till Bästa Produkt i Scandinavian Outdoor Award. Det är mössor stickade i reflexgarn och merinoull och som ska vara både synliga och varma. Genom att använda en stickteknik som skapar naturliga andningsvägar ska mössorna släppa ut överskottsvärme när användaren jobbar hårt men ändå värma när aktiviteten inte är så ansträngande.

– Vi vill öka statusen och betydelsen av mössan vid träning och därför tog vi fram dessa mössor i reflexgarn, säger Maria Stockefors, vd på Sätila of Sweden. Reflexgarn kan bli väldigt stelt så därför har det tagit lång tid att testa fram den rätta fibern och därefter den rätta blandningen med merinoullen. Att vinna pris som Bästa Produkt på Scandinavian Outdoor Awards visar att vi är inne på rätt spår.

Reflexmössorna finns med mer eller mindre inslag av reflex. Den vinnande mössan har en utsida helt täckt av reflexer medan andra har band eller mönster där reflex är en av mönsterfärgerna. 

Sätila ska lyfta mössans status
Anders Olofsson

 

Förutom den nya Visionkollektionen förstärker Sätila sin organisation genom att ta in Mats Hedblom, tidigare vd för Haglöfs, i styrelsen och genom att anställa Anders Olofsson, tidigare säljare på Åka Skidor och Utemagasinet, som ny säljare.

– Jag har längtat tillbaka till sportbranschen och Sätila känns helt rätt med deras satsning på funktionsmössor och ambitionen att göra mössan till en viktig del i pulsmotionärernas utrustning, säger Anders.

Sätila grundades för snart 120 år sedan och fortfarande stickas alla Sätilas mössor i Sverige för att både få till en hög kvalitet och kunna anpassa produktionen efter efterfrågan.

– Vårt nya produktsortiment Sätila Vision är ett bra exempel på hur vi kombinerar modern teknologi och modern stickteknik med kunskaper och erfarenheter som vi har utvecklat i snart 120 år, säger Maria. Det symboliserar också på ett bra sätt den färdriktning vi antagit för vårt företag och varumärke.