Bra år på börsen för sportföretagen

De sportföretag som är noterade på börsar runt om i världen hade ett bra 2014. I snitt steg aktiekurserna med 19,3 procent vilket var dubbelt så bra som Dow Jones.

När Sporting Goods Intelligence summerade börsåret 2014 för sportföretagen så visade det sig att det totala börsvärdet hade stigit med 19,3 procent vilket är bra mycket bättre än snittet för börser runt om i världen. Dow Jones Industrial Index steg under förra året med 8,4 procent, Standard & Poor’s med 13,4, Tyska DAX med 4,2 och Londonbörsen var till och med ner med 2,7 procent. Sport är utan tvekan en bransch som går bra just nu och som investerare tror ska gå bra även i framtiden.

Störst, som vanligt, är Nike som har ett börsvärde på otroliga 670 miljarder kronor vilket motsvarar ännu mer otroliga 24 procent av det totala börsvärdet för alla sportföretagen på SGI:s lista. Nike hade ett bra år och ökade i nivå med branschen (+18,4 %).

Tvåa är VF Corp, som äger The North Face och Vans men också flera klädmärken, och de ökade med 17,8 procent till ett börsvärde på 261 miljarder kronor. Trea är Luxotica som äger Oakley men som framförallt är stora på vanliga glasögon och solglasögon. De hade en svagare tillväxt på 1,9 procent och värderades till 211 miljarder.

Bland renodlade sportmärken kan noteras en hel del. Till exempel växte Under Armour rejält (+57,4 %) och passerade Adidas som backade med hela 39 procent. Under Armour är nu fyra och Adidas femma.

Bland de som hade ett riktigt bra år står främst GoPro och Billabong ut. Sedan GoPro lanserades på börsen har deras kurs stigit med 162 procent och de rankas som det elfte största bolaget på sportbörsen. Billabongs kurs steg med ännu mer (+177 %) men det beror på stor del att de hade ett riktigt uselt 2013.

Andra med bra lyft av sin börskurs är Wolverine (+75 %), Shimano (+73 %), Skechers (+71 %), Asics (+61 %), Hanes (+60 %), Zumies (+43 %) och Fila Korea (äger Acushnet +41 %).

Bland de nordiska bolagen var det mest uppåt. Fenix Outdoor gjorde en nyemission under året och jag är inte tillräckligt med ekonom för att förstå hur det påverkade kursen men om jag har räknat rätt så steg deras aktievärde med 27 procent under 2014 men ta den siffran med en nypa salt. Amer Sport (Atomic, Salomon med flera) steg med 7,1 procent, Thule som börsintroducerades under 2014 steg med 28 procent och XXL, som också börsintroducerades under 2014, steg med 25 procent.