Succé för Smellwell

Den svenska odördödaren Smellwell har funnits på marknaden i ett´halvår och det har varit ett galet bra första halvår. Ändå är det bara början.

I siffror har Smellwell gått från 0 till 220 återförsäljare på ett halvår. I december såldes det drygt 1 000 förpackningar i veckan och volymen fortsätter bara att öka.

– Vi testade lite försiktigt i våras men bromsade medvetet lanseringen för att produkten skulle vara helt färdig och för att vi skulle ha ett lager för att serva butikerna när vi väl drog igång, säger Niclas Olovsson på Fatpipe som är distributör av Smellwell i Sverige. Vi fick en fantastisk start och i november var det helt slut på vårt lager. Lyckligtvis hade vi en stor leverans på väg så att vi kunde serva butikerna under julhandeln.

Intersport är Smellwells största kund just nu men de finns också inom skofackhandeln och i yrkesbutiker.

– Marknaden är verkligen hur stor som helst säger Ammi Schaffler som är en av grundarna av Smellwell. Vi räknar med att ha runt 600 återförsäljare i Sverige till sommaren och vi är också på gång i Norge och Finland. 

– Nästa steg är att erbjuda Smellwell som profilprodukt för klubbar och företag, säger Niclas. Vi för samtal med flera stora svenska hockeyklubbar och har även tagit kontakt med Premier League och NHL. Den biten kan bli hur stor som helst.

Just hockey kan bli en stor marknad för Smellwell. Där är det inte bara skridskorna som dras med dålig lukt utan kanske ännu mer handskar och skydd och de byts oftare ut för att de luktar så dåligt än för att de har gått sönder. En materialare i en SHL-klubb har beräknat att de kan spara drygt 100 000 kronor på att använda Smellwell för några tusen kronor i spelarnas handskar och skydd.

– Jag är ute på en hel del stora cuper för innebandy och fotboll för att visa upp Smellwell och föräldrarna tänder till direkt, säger Niclas. Det roliga är att tonåringar, som ibland kan vara ganska kinkiga, också gillar em och det beror nog på att de finns i så många olika färger och mönster och att vi brandat upp dem med stora loggor för att bygga vårt varumärke.

Gentemot butikerna är miljövänligheten hos Smellwell en stor fördel. Flera av konkurrenterna har varningstexter om att produkten är farlig att äta och att den inte får slängas som vanliga sopor när den är förbrukad. Inget av det gäller för Fatpipe.