Isbjörn fick färskt kapital

Barnkonfektionsföretaget Isbjörn har fått 260 nya ägare. Genom en crowdfunding-satsning drog företaget in över 4 miljoner kronor och fick på så sätt kapital för nya satsningar.

Isbjörn of Sweden har sedan starten 2005 vuxit och utökat både produktsortimentet och gått in på nya marknader. Idag säljs företagets barnkonfektion på 13 marknader och önskan är att både utvidga verksamheten och utveckla produkterna. För det behövdes kapital som inte längre kunde genereras genom organisk tillväxt.

­– Vi träffade en del investerare för att diskutera finansiering men det kändes inte rätt med dem. Det var då tankarna på en crowdfunding satsning föddes, säger Maria Frykman Forsberg, en av grundarna av Isbjörn of Sweden..

Det svenska crowdfunding-företaget Fundbyeme erbjöd Isbjörn sina tjänster och sina verktyg för att genomföra en lyckad satsning. Och satsningen gick rekordbra. När kampanjen varit igång knappt fyra dagar hade Isbjörn fått in den önskade summan på drygt 4 miljoner kronor. I praktiken handlar det om en nyemission där handeln begränsades så att inte en enskild investerare kunde köpa hela aktieposten. I och med satsningen fick Isbjörn också 260 nya ägare.

– Det här är människor som verkligen brinner för vårt företag och våra produkter. Jag ser dem som ambassadörer för Isbjörn och det känns riktigt kul, säger Maria Frykman Forsberg.

Pengarna kommer att satsas bland annat på marknadsåtgärder och för att öka företagets synlighet i allmänhet. Och givetvis på produktutveckling.