Årets julklapp sporrar till ökad rörelse

HUI har utsett aktvitetsarmbandet till Årets Julklapp 2014. Ett val som är helt logiskt med tanke på den träningstrend och teknikifiering som råder nu.

HUI har utsett Årets Julklapp sedan 1988 då det var bakmaskinen som fick utmärkelsen. Sedan dess har bland andra woken, tv-spel, internetpaket, ljudbok och matkassen utsetts till tomtens favorit.

HUI skriver så här i sin motivering av årets vinnare: ”De senaste årens hälsotrend är fortsatt starkt och allt fler blir medvetna om problemen med fysisk ohälsa. Det är trendigt att vara aktiv och att ägna sig åt kroppsligt och mentalt välbefinnande. Sportprylar säljer som aldrig förr och tävlingar och motionslopp slår ständigt deltagarrekord. Vi använder funktionskläder och diverse tekniska hjälpmedel för att underlätta våra aktiviteter och dessa produkter driver i sig intresset för hälsa och välbefinnande. Samtidigt är vi mer uppkopplade än någonsin och delar gärna upplevelser och bilder med varandra i sociala medier.”

Nike var först ut på den här marknaden med sitt Nike+ Fuelband som de lanserade i januari 2012. Sedan dess har det kommit många varianter med det gemensamma att de mäter alldaglg rörelse mer än dedikerade träningspass. Aktivitetsarmbanden är att sätt för folk att få koll på hur mycket de rör på sig under en vanlig dag och gör det lätt att sätta upp nya, lite högre mål.