Nystart för Five Seasons

Five Seasons börjar om från början för att möta framtidens konkurrenssituation på rätt sätt. Ny logga, mer mode, mer funktion och fokus på stora kunder.

När Erik Johansson tog över som vd på Five Seasons för ett tag sedan stack han ut hakan och sa att Five Seasons ska bli den ledande leverantören av sport- och lifestylekläder till Europas främsta kedjor och fristående handlare. Omsättningen ska dubbleras på tre år.

– Vi startar om från början, säger Five Seasons vd Erik Johansson när han berättar om vad som händer på företaget just nu. Sportmarknaden är mitt i en stor förändring och vi måste förändras med den om vi ska överleva. Marknaden växer väldigt mycket men samtidigt blir det färre aktörer att jobba med och det är en avgörande förändring som vi nu anpassar oss till.

Det Five Season ska göra är att jobba närmare de stora kedjorna i hela Europa. I dag har de en position som kan klassas som mellanpris eller prisvärt. En position där de slåss mot kedjornas egna housebrands, ett slag som är svårt att vinna om de inte har något unikt att erbjuda.

– Vi investerar enormt mycket i design för att vi ska sticka ut mot kedjornas egna märken, säger Erik. Vi jobbar med tre olika designteam i Italien, Finland och Tyskland plus att vi har egna designers i huset. Vår målsättning är att vi ska erbjuda mer mode, vi ska våga mer och vi ska bli trendigare. Och det ska gå fort, redan till hösten/vintern 2015/2016 släpps det helt nya Five Seasons. 

Nystart för Five Seasons
Erik Johansson

Skidåkning kommer fortfarande att vara grunden och hjärtat för Five Seasons men det blir också en tydligare breddning mot streetmode och på sommaren mot golf, outdoor och lättare segling. Nytt blir en klart högre modegrad, en kollektion med mer funktion och nya material och hur de jobbar mot återförsäljarna. Och så en helt ny logga.

– Vi har tagit fram en mjukare och modernare logga där vi mer fokuserar på ordet Five än hela Five Seasons, säger Erik. Precis som kläderna är den snyggare för ögat, modernare och kombinerar sportigt med klassiskt.

Vad det gäller återförsäljare så säger Erik att förändringarna i sportbranschen de senaste åren har gjort att de stora blivit allt större och därför inriktar Five Seasons sig på att jobba närmare en eller ett par stora aktörer på varje marknad.

– Vi vill vara kvar i valuesegmentet men också jobba oss uppåt i prissegmentet, säger Erik. Det är i valuesegmentet volymen finns och där kedjorna är väldigt starka men det är i ett högre prisskikt med mer funktion som varumärken byggs och därför är det väldigt viktigt att vi finns även där och att vi jobbar med specialistbutiker.

Nystart för Five Seasons
Det är den här förändringen som Five Seasons vill göra med sitt varumärke.

Kollektionen för 2015/2016 har visats upp för Five Seasons alla distributörer och även för de kedjor som de redan jobbar med. Kollektionen delas in i tre delar: Scandinavian Performance med massor av funktion och tidlös design, Functional Fashion med hög modegrad och tillräcklig funktion samt Urban Heritage som är plagg för staden och enklare outdoor. Alltihop kommer att visas upp på Ispo i en ny stor monter som Erik säger kommer få besökare att haja till.

Redan nu har Five Seasons klart med fem nya länder plus att de har bytt ut en del gamla distributörer.

– Export är definitivt där det finns störst potential för Five Seasons, säger Erik. Vi har precis startat upp med en riktigt bra distributör i Schweiz och dessutom bytt distributör i Tyskland. Eftersom båda dessa länder är stora vintersportmarknader tror vi mycket på dem. I Norden jobbar vi mycket med XXL och dessutom med Team Sportia i Sverige, Top Sport i Finland och Sportigan i Danmark. Vi är en bit på väg men ska åstadkomma mycket mer de kommande åren.

Erik sammanfattar Five Seasons nya strategi så här:

– Vi ska erbjuda bättre design, högre kvalitet och ett starkare varumärke än vad kedjorna kan göra själva. Vi har en tajt organisation som är både effektiv och flexibel och vi har bra produktionskontakter i Kina eftersom vi funnits där sedan 1982. Målet är att bli det mest lönsamma varumärket för sportbutiker och att vi alltid ska leverera lite mer än förväntat.

Nystart för Five Seasons
På Ispo får vi se hur hela kollektionen ser ut, här är ett litet smakprov.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Five Seasons Försäljnings AB

    Five Seasons was established in Gothenburg on the Swedish west coast in 1982. For over 35 years the company has been producing high quality and technical sportswear with focus on ski, outdoor and street. Being born and raised on the Swedish west coast, where sea meets land and summer meets winter, we know what is needed to stay warm and dry in those cold, rainy and windy Gothenburg days. Five Seasons always strive to offer sportswear with best value for money. With focus on function and fashion Five Seasons’ products are designed and produced to satisfy the technical requirements of the most demanding sportsmen and sportswomen. Five Seasons’ products can be found in leading ski-, outdoor- and sport stores.