Fjällräven har schysst dun i påsen

Efter flera års arbete kan Fjällräven hösten 2014 lansera ”Dunlöfte”. En viktig milstolpe för företaget vilket innebär att Fjällrävens dunprodukter numera endast innehåller garanterat etiskt producerat dun.

Kalla Fakta avslöjade 2009 att flera svenska företag, som Åhléns och Fjällräven, sålde dunprodukter vilka innehöll dun från dunleverantörer som tog dun från levande fåglar. Det blev starten för Fjällräven att ta total kontroll över sina duninköp. För är man ett företag som varje år köper 8,5 ton tun (totalt köper Fenix Outdoor group in mellan 10 och 14 ton dun per år) kan ett förbättrat CSR-arbete verkligen göra skillnad.

Nu, efter fem års arbete av genomlysning och förbättring av hela produktionskedjan, från uppfödare, via slakterier till fabrikerna som bereder dunet och de som producerar Fjällrävens dunprodukter, sjösätts ”Dunlöfte”. Det innebär att allt dun som nu ingår i Fjällrävens produkter är dun av högsta kvalitet och garanterat är etiskt producerat. Till exempel är allt Fjällrävendun numera en biprodukt från köttindustrin. I praktiken innebär det även att Fjällräven har spårbarhet för sitt dun, från uppfödning till färdig dunprodukt.

Fjällräven har schysst dun i påsen
Aiko Bode

Förbättringsarbetet med dunproduktionen har letts av Fjällrävens CSR-ansvarige Aiko Bode, som svarar från Kina när Sportfack kontaktar honom och bland annat undrar hur Fjällräven sköter kontrollen av slakterier och farmer.

– Vi har sedan lång tid ett nära samarbete med våra partners. Uppfödarna levererar fåglarna till ett utvalt slakteri. Både uppfödare och slakteri är införstådda med våra krav och principer för dunproduktion. Dessutom är det slakteriets ägare som även driver farmerna. Vårt CSR-team besöker dessutom regelbundet uppfödarna och kontrollerar att de uppfyller alla våra krav, säger Aiko Bode.

Hur går arbetet vidare med ert förbättringsarbete på området för dunhantering?

– I framtiden vill vi fördjupa vårt samarbete med leverantörer och uppfödare. Vi vill också optimera transporterna, som att vi försöker övertyga transportföretagen att använda plastlådor istället för konventionella burar. Det skulle göra transporterna mindre stressande och säkrare för fåglarna. Genom detta arbete hoppas vi kunna inspirera andra aktörer i regionen samt öka djurens välmående, säger Aiko och menar att mycket arbete kvarstår att göra inom djurhantering när det handlar om dunproduktion.

– Klart är att en sådan här resa aldrig tar slut för en aktör som anser sig seriös, avslutar Aiko Bode.