Ecoride skippar nätet

Cykelleverantören Ecoride stänger sin näthandel. Istället lägger företaget full fokus på att stötta återförsäljarna, jobba med de egna konceptbutikerna och samarbeta med Team Sportia.

Ecoride som är en av de största leverantörerna av elcyklar i Sverige går med sitt beslut mot den gängse utvecklingen. När andra leverantörer och företag kämpar med att starta näthandel väljer Ecoride att stänga sin webbshop.

– Vi vill kunna ge service till kunderna och tycker också att det är viktigt att de ska kunna få känna och klämma och testa cyklarna innan de köper dem, säger Martin Eldh, säljansvarig för Ecoride i Sverige.

Prioriteringen på de fysiska butikerna verkar också vara logisk. Ecoride har nämligen ökat sin försäljning av elcyklar med drygt 75 procent i år. Det har också ökat återförsäljarnas behov och önskemål på service och stöttning.

– Det viktiga förutom att sälja cyklarna är att ta hand om eftermarknaden. När vi har haft en så stark tillväxt som i år gäller det att lägga fokus på de frågorna. Att hjälpa återförsäljarna med både service och information, säger Martin Eldh.

Satsningen på återförsäljarna kommer att kräva ännu mera resurser nästa år då Ecoride blir huvudleverantör av elcyklar för sportkedjan Team Sportia. Det betyder att företagets återförsäljarnät växer ytterligare. Ecorides produktsortiment är så brett att återförsäljarna nog kan hitta modeller som passar deras behov och deras kunder.