Sail Racing satsar stort

I dag öppnar Sail Racing Club House i PK-huset, granne med NK i Stockholm. Butiken är Sail Racings största satsning någonsin och ska sätta Sail Racing som premiummärke.

Det är en på gränsen pedantiskt ren butik som Sail Racing öppnar i Stockholm i dag. Tröjorna är milimetervikta, jackorna hänger på rad, kassadisken är polerad, gigantiska skärmar visar filmer och skyltfönstrena har golv av på-plasen-bakad kolfiber. Det är exklusivt, premium och precis den känslan som Sail Racing vill att deras varumärke ska ha.

– Det här är vår största satsning någonsin och syftet är att bygga vårt varumärke både genom att synas på ett toppläge i Stockholm och genom att kunna visa upp hela vårt sortiment, säger Lars Bolin på Sail Racing. Försäljningsmässigt är våra casualplagg klart viktigast men det är våra mest extrema hitechplagg som gör oss unika. Vi måste stå upp för våra tekniska plagg för att sälja casualplaggen hos alla våra 300 återförsäljare runt om i landet.

Sail Racing satsar stort
De tekniska plaggen skyltas med de seglarprofiler som använder dem.

Butiken är på 250 kvadratmeter och ligger i PK-huset på Hamngatan i Stockholm, granne med NK. 100 000-tals människor passerar här varje dag och det påverkar självklart hyran. Butiken är ingen ren marknadsföringskostnad utan måste generera försäljning för att bära sig. Och reaktionerna från Sail Racings återförsäljare i området är enbart positiva eftersom de mer fokuserar på casualbiten och tror sig få draghjälp när Sail Racings seglarkollektion exponeras så hårt i den nya butiken.

– Lite drygt 70 procent av vår försäljning är lifestyle- och casualplagg och den har ökat enorm tack vare vår satsning på extrem hi-tech de senaste åren, säger Lars. Vi har också satasat stort digitalt de senaste åren med egna filmer och en avancerad hemsida men vi känner att det är också otroligt viktigt att finnas fysiskt med hela vår kollektion.

Det här blir Sail Racings sjätte butik. Sedan tidigare har den en butik på Grev Turegatan i Stockholm, en vid Frölunda Torg i Göteborg och tre mindre i Fjällbacka, Smögen och på Kärringön. I den nya butiken kommer digitala budskap i form av egna filmer och direktsändning från seglarevents var centrala. I butiken hänger en gigantisk 95″-skärm och i skyltfönstret går en ännu större skärm runt ett hörn för att skapa maximal uppmärksamhet.

– Den nya butiken är en milstolpe för oss och kommer att utgöra det centrala navet i vårt varumärke, säger Joakim Berne som är försäljnings- och retailchef på Sail Racing. I butiken visar vi bland annat upp delar av vår designfilosofi, i form av att man som konsument kan få gå igenom alla de olika tyger, tekniska material och detaljer som vi arbetar med.

Sail Racing satsar stort
Tröjorna är millimetervikta.
Sail Racing satsar stort
Svart är Sail Racings husfärg.
Sail Racing satsar stort
På aktivitetsytan precis innanför entrén visar Sail Racing sitt mest avancerade plagg – Durmont Parka som är den första Gore-Texjackan med 4-vägsstretch och som bara finns i 150 exemplar.

Relaterat företag i Sportregistret

  • W.L. Gore & Associates Scandinavia AB

    Gore Scandinavia AB är ett helägt dotterbolag till Gore Inc. Vi ansvarar för försäljning, marknadsföring och utbildning av GORE-TEX Brand som inkluderar: GORE-TEX Products och GORE-TEX Infinium Products.