Nike Golf känner sig starka inför 2015

Nike Golf har aldrig haft så mycket nytt att visa upp som till nästa år. Nya drivers, nya järn, nya putters, nya bollar, nya skor, nya kläder… Och en helt ny strategi.

Nike Golf är minst sagt förväntansfulla inför nästa år. Med två raka majorsegrar för Rory McIllroy och ett ständigt intresse för vad Tiger Woods hittar på har de de två mest omtalade spelarna i sitt stall. Lägg därtill helt nya drivers, järnklubbor, putters, skor och kläder plus en ny distributionsstrategi.

– Vi känner oss väldigt starka inför nästa år och vi märker ett mycket större intresse från återförsäljarna, säger Tuomas Mäki ansvarig för Nike Golf i Norden. Nu kommer folk till oss och vill samarbeta och det är inte vilka som helst, till exempel kommer Christian ”Kricken” Härdin på Barsebäck bli en så kallad Swoosh Staff Member och sätta upp en studio med mycket fokus Nike Golf.

Den nya strategin som Nike Golf nu drar igång kallar de för ”Golf 2.0 – Take Flight”. I korthet handlar den om att lyfta med det momentum som Nike Golf har just nu – en tvåsiffrig tillväxt i år och Rorys framgångar – och genom att se över vilka som säljer Nike Golfs produkter. De som väljer att satsa på Nike kommer att få tillgång till fler produkter och ett närmare samarbete med Nike samtidigt som Nike kommer att avsluta samarbetet med butiker som inte vill lika mycket. Allt för att fokusera på de som vill hänga på nu när hela Nikes maskin gasar på för fullt.

– Det handlar inte bara om att vi ska hjälpa butikerna att skylta Nikes produkter på ett snyggt sätt utan ännu mer om ett helhetsgrepp på försäljningen, säger Tuomas. Vi snackar om 4R – Rätt Produkt, Rätt Plats, Rätt Timing och Rätt antal. Vi ska skapa efterfrågan vid rätt tidpunkt för varje produkt och för att det ska funka måste butikerna hänga med i vad de skyltar vid vilken tidpunkt.

Nike Golf känner sig starka inför 2015
Andreas Brandt och Tuomas Mäki på Nike Golf

Över till produkterna. För det första så kallas alla nya drivers och järnklubbor för Vapor och för det andra så satsar Nike genomgående på färgen Lightning Volt på allt från klubbor till skor och kläder. Snudd på varenda produkt i sortimentet är ny och snacket gick igång direkt när Rory McIllroy bara dagarna före Ryder Cup bytte till den nya drivern.

– För Nike är golf en sport och inte en promenad och då betyder det självklart enormt mycket när världsettan väljer att använda en helt ny driver i världens största golftävling, säger Andreas Brandt key account manager på Nike Golf. Folk såg den nya färgen och frågade sig vad det var för klubba. Snacket kom igång direkt.

Den nya klubban är Vapor Pro och Covertkonstruktionen som Nike lanserade för två år sedan har utvecklats med två fenor för att styra klubban rätt.  Ännu mer avancerad är Vapor Flex som förutom Covert med fenor även har en vändbar vikt för att flytta tyngdpunkten och därmed förändra spinntalet. Och så finns Vapor Speed för de som vill ha maximal fart på drivern.

Hela järnserien är ny. Inte bara uppdaterad utan från grunden helt ny. Designen är modern och teknisk och funktionsmässigt har de flyttat tyngdpunkten ut mot tån för att ligga precis där toppspelare träffar bollen. Vapor Pro är en ren bladklubba, Vapor Pro Combo är lite mer förlåtande med inserts av RZN och Vapor Speed är byggd som en träklubba med ihåligt huvud för att bli ännu mer förlåtande och ge ännu mer längd.

Det kommer även nya wedgar och putters. Bland annat kommer den putter som Rory har spelat med i ett drygt år till slut ut till konsumenterna och Nike kommer även att lansera något de kallar för Counter Flex – ett sätt att förändra tyngdpunkten/svingvikten på en putter genom att flytta en vikt i skaftet.

RZN-bollarna lanserades förra året och får bara smärre uppdateringar men värt att notera är att deras toppboll även kommer i färgen Lightning Volt. Om Rory eller Tiger kommer att spela den färgen återstår att se men om de gör det kanske den vita bollens dominans till slut faller även inom golf. Power Distance uppdateras och är nu inne på sin nionde generation. Totalt finns det sex olika bollar i den serien.

Självklart finns det också en hel del nytt på skor och kläder men det får vi ta till våren.

Nike Golf känner sig starka inför 2015
Nya drivern Vapor Flex med fenor som styr klubban rätt och en flyttbar vikt för att ändra spinntalet.
Nike Golf känner sig starka inför 2015
Även Nikes tourboll kommer i den neongröna färgen Lightning Volt.
Nike Golf känner sig starka inför 2015
Rory McIllroy satte den nya drivern i spel direkt i Ryder Cup och fick på så sätt igång snacket om produkten.