Salming öppnar i Stockholm

Sportföretaget Salming Sports AB kommer att öppna sin andra konceptbutik. Adressen för den nya butiken blir Kungsgatan 19, mitt i centrala Stockholm.

Det var tidigare i år som Salming Sports AB köpte rättigheterna till varumärket Salming. Avsikten med förvärvet var att kunna expandera och vidareutveckla varumärket och produkterna. Börje Salming själv finns fortfarande kvar i bolaget som minoritetsägare.

Varumärket har haft en stark tillväxt de senaste åren och finns idag i ett femtiotal länder. Sverige utgör fortfarande den största enskilda marknaden och därför är etableringen av konceptbutiken i Stockholm viktig för Salming Sports .

– Vi har lagt konceptet i och med vår första butik så nu behöver vi bara bygga vidare på den grundestetiken och tänket. Sedan kommer butiken i Stockholm att vara större än den i Göteborg så vi kan presentera hela vårt sortiment i den, säger Tomas Solin, vd på Salming Sports AB.

På hyllorna i butiken kommer alltså att finnas produkter från både running, indoor, bodycare och underwear. En bred pallette av produkter som vanligtvis inte alla får plats hos de vanliga återförsäljarna.

För tillfället är Sverige fortfarande huvudmarknaden för Salmings produkter men varumärket är också starkt i Norge, Tjeckien, Schweiz och Tyskland. Företaget har därför blickarna vända mot de internationella marknaderna för att fortsätta växa.

– Vi ser inte några behov av ytterligare en konceptbutik i Sverige efter den som vi nu öppnar i Stockholm. Däremot skulle det vara intressant att testa konceptet på någon av våra andra marknader, säger Tomas Solin.

Datumet för invigningen av konceptbutiken i Stockholm är ännu inte spikat men kommer att ske i februari eller mars 2015.