Intersport följer planen

Intersport nysatsning på cykel går enligt planerna. Från att i år haft 27 butiker som sålt cyklar kommer sportkedjan att öka antalet butiker med ytterligare 15 stycken redan nästa år.

Intersports tredje försök att starta en seriös cykelsatsning verkar ha lyckats. I nästa år tar 15 nya butiker in cyklar i sitt sortiment.

– I år har det gått enligt planerna. Vissa har sålt mer än budgeterat medan andra har nått budgetmålen, säger Kennet Forsman, affärsområdeschef på Intersport.

Redan när satsningen drog i gång i början av året fanns två krav på butikerna för att få vara med. Det första var att butikerna skulle ha utrymme för produkterna och det andra att personalen skulle ha kompetens för att sälja dem. Samma krav gäller också för butikerna som kommer med nästa år.

Inköpen kommer att fortsättningsvis ske centralt och Intersport har valt att att nästa år samarbeta med tre huvudleverantörer, Merida, Scott och Cycleurope. Sedan har butikerna också möjlighet att ta in de lite billigare och enklare ”egna” varumärkena Aspenäs och Kane.

Den uttalade målsättningen för Intersport är att inom 3 år vara en av de viktigaste aktörerna i cykelbranschen i Sverige. Den målsättningen står fast.

– Vi kommer definitivt att följa vår plan. Intresset finns bland våra butiker och många är intresserade att få vara med, säger Kennet Forsman.

Relaterat företag i Sportregistret

  • SCOTT Sports AB

    SCOTT Sports AB är en av Sveriges största leverantörer av cykel och sportutrustning. Huvudkontoret ligger i Uppsala och är dotterbolag till SCOTT Sports SA med huvudkontor i Schweiz. SCOTT Sports AB säljer, marknadsför och distribuerar ett brett sortiment av utrustning inom områdena cykel, vintersport, motorsport och löpning. Man ansvarar även för distribution av ett flertal andra varumärken inom cykel, sport och motorcykeltillbehör (se nedan).