Mycket nytt hos Mitoo

Golfleverantören MiToo släpper Adams Golf men tar istället upp ett par klädmärken och bollar från Volvik. Plus att Motocaddy har flera stora nyheter

På klädsidan är det tyska Brax och golfdelen av Under Armour som har landat hos Mitoo. Sedan tidigare har de Sunice och Tommy Hilfiger så nu är de en stor aktör inom golfmode.

Brax är ett nytt varumärke i Golfsverige men det är långt ifrån en nykomling på det där med kläder. Det är Tysklands största byxmärke och skickar iväg över 30 000 par byxor varje dag, året runt. Ansvarig för att lansera varumärket i Norden är Marie Olsson.

– Brax är ett fantastisk varumärke att jobba med, säger Marie. Inte bara för att de är väldigt duktiga på passform och material utan lika mycket för att det är tysk ordning och reda på leveranser och logistik. Det är så otroligt smidigt att jobba med dem.

 

Mycket nytt hos Mitoo
Brax är Tysklands största byxmärke.

Brax grundades 1888 och har haft sin golfkollektion i 25 år. Märket finns i Sverige i konfektionsbutiker men det blir alltså Mitoos uppgift att lansera det till golfare.

Nästa nya klädmärke är Under Armour, den amerikanska utmanaren som numera får klassas som jätte efter att ha passerat Adidas och är ny tvåa på den amerikanska marknaden.

– Under Armour handlar helt och hållet om funktion, säger Toomas Palusar på Mitoo. De har allt från underställ till pikéer, byxor, tjockare tröjor och regnplagg. Vi jobbar direkt mot deras Europakontor i England vilket ska ge oss trygga leveranser. 2016 ska de dessutom lansera sina golfskor så då får vi den produkten också.

Bollarna från koreanska Volvik är de mest spelade på LPGA tour och även om de har slagit igenom som ett märke med färgglada bollar för damer så har de bollar för alla spelare.

– Bollarna är fantastiskt bra och alla färgvarianter gör att Volvik sticker ut i butiken, säger Toomas. Lite roligt är att de kallar sina vita bollar för ”Colour White”.

– Volvik har alla möjligheter att göra succé, främst i de breda golfgrupperna och vi vet att färgade bollar i toppkvalitet är en växande marknad, säger Lars Söderberg, vd för Mitoo Sports.

 

Mycket nytt hos Mitoo
Toomas Palusar med Motocaddys lätta elvagn i kolfiber.

Till sist kan sägas en del om elvagnarna från Motocaddy, ett märke som verkligen exploderat på den svenska marknaden. De stora nyheterna där är dels en fjärrstyrd vagn och dels en extremt lätt och smidig elvagn i kolfiber. Vagnen C-Tech väger bara 6,4 kg inklusive batteri och eftersom batteriet är instoppat i ramen tar den väldigt lite plats när den fälls ihop.

– Den är både jättedyr och jättecool, säger Toomas och skrattar. Ryktet går redan om den vagnen och flera kunder har varit inne i shopparna och frågat när den kommer men aldrig frågat om priset.

Samarbetet med Adams Golf avslutas i samförstånd efter tre år. Även om inget är klart just nu är det troligt att Adams Golf hamnar hos Adidas och Taylormade eftersom Adidas köpte Adams Golf för ett par år sedan och nu ser över hur de kan hitta synergier mellan deras två klubbmärken.