Bra år för New Element

För Nykvarnsbaserade leverantören New Element har 2014 varit ett bra år. De gamla varumärkena har rullat på och nytillskottet Kühl har gått över förväntan.

New Element började sin resa för över tio år sedan med varumärket 66 North och Sverige blev faktiskt den första exportmarknaden för det isländska varumärket. Även norska Dale och schweiziska Exped var två varumärken som tidigt kom in i New Elements varuportfölj. Alla dessa produkter är idag starkt förankrade i den svenska outdoorkonsumentens medvetande och säljer bra.

Förra hösten plockade New Element in det amerikanska företaget Kühls produkter. Det handlade främst om byxor, shorts och skjortor, produkter som kompletterade New Elements utbud.

– Vi var till en början lite restriktiva med vilka butiker som skulle få sälja produkterna för vi ville att de skulle presenteras på ett bra sätt. Men det har funkat väldigt, väldigt bra. Vi har till och med fått ett angenämt problem då vi inte riktigt har hann leverera så mycket produkter ut till vissa butiker som återförsäljarna hade önskat. Men det är åtgärdat nu. Det betyder att produkterna går ut ur butikerna och stannar inte på hyllorna, säger Ola Gräsberg, vd för New Element.

Även Expeds produkter går fortsatt bra och är New Elements största varumärke. Det norska Dewold och Dale fortsätter också att öka. Till exempel har Dewolds nya träningskollektion i merinoull fått ett väldigt positivt mottagande.

New Element försöker jobba nära sina kunder också utanför själva införsäljningen. Företaget ger butikspersonalen clinics och deltar själva aktivt i olika kvälls-och helgevent om butikerna önskar det. Företaget har också inlett ett samarbete med skådespelaren Mickael Persbrandt som är både delägare i företaget och ambassadör för vissa av varumärkena. Däremot deltar Persbrandt inte i den dagliga verksamheten.

För tillfället är New Element tillfreds med sin varuportfölj. Företaget får däremot ofta förfrågningar från nya varumärken om att inleda ett samarbete. En utvidgning av sortimentet är ingen prioriterad fråga men inte heller utsluten på något sätt.

– Det klart att om det dyker det upp något nytt intressant varumärke så tvekar vi inte att utöka vår varuportfölj. Men vi måste gilla det, det ska passa in med våra andra varumärken och vi ska kunna göra ett bra jobb med produkterna för att det ska fungera, säger Ola Gräsberg.