Wolsey storsatsar på golf

Det klassiska brittiska klädmärket Wolsey gör comeback med Johan Lindeberg som designer. Och det är med golf som märket ska ta sig tillbaka som modemärke.

Det råder ingen tvekan om att Johan Lindeberg har vårdat det brittiska arvet när han tog över som designer för Wolsey i höstas. Det är sofistikerat i både stil och materialval och den färgstarka, sportiga stilen har fått ge vika för matta tyger i nedtonade färger. Däremot är det fullt fokus på funktion i både detaljer och material.

– Många modemärken som ger sig in på golf förstår inte det där med funktion men det gör våra designers och därför har vi material som Primaloft, merinoull och Thermocool, säger Christopher Tolf som ansvarar för Wolsey i Sverige. I våra byxor och shorts använder vi hela sex procent spandex för att de ska bli extremt elastiska och sköna att använda.

Blått, rosa gult och vitt är de färger som dominerar i Wolseys monter. Det är enfärgat och randigt men det som sticker ut är de camouflagemönstrade pikéerna.

– Wolsey har under många år varit en stor leverantör till den brittiska armén så det här med camo är inget nytt för dem, däremot är det nytt och roligt på golfen, säger Christopher.

Kollektionen består mest av överdelar och enbart av herrplagg men det är en stor kollektion som visar att Wolsey menar allvar med sin golfsatsning.

– Golf är Wolseys stora satsning för att ta sig tillbaka, både i Sverige och internationellt, berättar Christopher. Johan Lindeberg har valt en lite lösare passform än han gjorde med J Lindeberg så att kollektionen ska tilltala en större målgrupp.

 

Wolsey storsatsar på golf
Camomönstrad piké