Årets butiker och Årets Leverantör

Första dagen på The Nordic Golf Fair avslutades som vanligt med att dela ut priset Merchandiser of the year till de bästa butikerna i Sverige och Danmark.

Merchandiser of the year instiftades för att lyfta fram de butiker som gör det där lilla extra för att få fart på försäljningen och göra kunderna nöjda. Och kanske sporra andra butiker att ta tag i sin egen verksamhet.

I år delades priset ut för fjärde gången och vinnare av priset Merchandiser of the year Off  Course blev Dormy World of Golf. Butiken  öppnade för bara ett år sedan – i går fick de ta emot priset som Merchandiser of the Year på Nordic Golf Fair. Motiveringen löd: 

”Här finns allt en golfare kan drömma om. Ett välutvecklat affärskoncept, nya fräscha lokaler, ett mycket brett sortiment och en kunnig personal som alltid sätter kundernas behov i fokus”

– Det känns ju jättekul, det visar att vi har ett koncept som håller och medarbetare som är duktiga, säger vd Anders Wall. Vi tog över en butik som fick lägga ned på grund av bristande lönsamhet. Att vi lyckas beror på att vi fokuserat mycket på handel. Det är ju jättebra att vi har golfare så nära på träningsanläggningen men för att klara oss har vi behövt locka fler. Och vi har märkt att vi fångat upp många utifrån.

Hur har säsongen varit?

– Bra! Vi är nöjda. Det är många bitar som fallit på plats för oss. En tidig vår, låga räntor så att golfarna har råd att köpa prylar, en varm sommar och en lång höst.

En annan minst lika glad vinnare såg vi under kvällen i Jenny Andersson som arbetar på Lars Lind Golf på Trelleborg. Förra året var de nominerade, nu vann de. Och det blev både glädjetårar och hög puls när tacktalet hölls. Motiveringen löd: 

”Den vinnande shoppen har ett sortiment som är mycket brett och helt up to date med nyheter. Inredningen är modern och funktionell. Marknadsföringen är högkvalitativ genom en mycket bra hemsida kopplat till sociala medier.”

– Det känns fantastiskt kul, säger Lars Lind. Det var roligt att bli nominerad, men att vinna är verkligen något extra. 

Lars tillskriver de senaste årens framgång den studio som klubben byggt. Under tiden han arbetat där har hans sambo Jenny sköt shoppen. Och det handlar inte om 40-timmarsveckor:

– Det här priset betyder så mycket. vi har jobbat i 20 år och tänkt att vi ska utvecklas. Men vi lagt så många timmar på det här att vi tvivlat ibland. Men nu känns det skönt att få uppskattning för allt slit.

 

Årets butiker och Årets Leverantör
Dormy World of Golf

 

Tidigare under dagen hade Sportfack delat ut sitt pris Årets Leverantör Golf till Ping Scandinavia. Det var Mikael Friberg på Ping som tog emot priset för andra året i rad.

– Det känns nästan ännu bättre att vinna det här priset två år på rad för som vinnare är du jagad av alla andra och kan egentligen bara trilla ner, säger Mikael Friberg. Det känns jätteskönt att känna att butikerna tycker att vi gör ett bra jobb och jag är extra glad för mina duktiga medarbetare att de får känna det här stödet.

I Årets Leverantör betygsätts landets golf­leverantörer av återförsäljarna i sju kategorier: Service, Leveranser, Reklamationer, Säljstöd, Lönsamhet, Kvalitet och Efterfrågan. Ping vann undersökningen totalt men det finns flera andra utställare som var med i täten. Galvin Green kom tvåa med delsegrar i både Service och Säljstöd och Cobra Puma Golf var trea med hela tre delsegrar; Service, Reklamatuioner och Säljstöd. Acushnet var med och delade på segern i Säljstöd, Golfgeist utsågs till Mest Lönsamma ihop med BAAG och Ecco vann Efterfrågan. 

Årets butiker och Årets Leverantör
Mikael Friberg på Ping Scandinavia.