Bra införsäljning räddade året

För Nordic Trade var inledningen av året dystert. Den snöfattiga vintern gjorde att butikerna var försiktiga i sina köp men leverantören lyckades ändå vända trenden.

Som alltid är skidleverantörerna oerhört beroende av vintervädret. När Fredrik Heikki, vd på Nordic Trade träffade återförsäljarna förra vintern höll alla hårt om pengarna. Snön hade kommit sent och många trodde att loppet var kört för denna gång. Butikerna ville därför inte göra några storordrar i oro för att bli sittande med stora lager.

– Lyckligtvis höll vintern i sig när den väl kom. Och när butikerna summerade säsongen så hade de inte mycket osålt. Då blev det lättare för oss vilket vände också vårt resultat, säger Fredrik Heikki.

Det är fortfarande stavarna som är Nordic Trades starkaste produktgrupp. Företaget har tappat försäljning inom de billigare stavsegmenten men på de dyrare kvalitetsprodukterna är One Way marknadsledande.

Inom skidor och pjäxor däremot är företaget fortfarande en liten aktör. Orsaken är att butikerna prioriterar billigare skidmodeller medan One Way produkterna är dyrare än många konkurrenter.

– Våra skidor tillverkas i Salomons fabriker och vi jämförs hela tiden med dem. Vi är lite dyrare och har inte heller några stjärnor som använder våra skidor förutom finländaren Sam Jauhojärvi. Det påverkar intresset för våra produkter helt klart, säger Fredrik Heikki.

I Finland däremot säljer skidorna bra. Jauhojärvi med sitt guld i sprintstafetten vid Sotji OS är ett populärt namn i sitt hemland. För Nordic Trade skulle en svensk toppåkare betyda mycket för skidförsäljningen.

– Visst skulle det påverkar intresset, det tror jag. Vi har ju lite diskussioner på gång men jag vill inte i det här skedet gå närmare in på med vilka vi pratar, säger Fredrik Heikki hemlighetsfullt.

Det som överraskade Nordic Trade i år var framgångarna på textilsidan. Det är speciellt damkonfektionen som har sålt bra.