Intersport förvärvar Löplabbet

Intersport blir ny majoritetsägare i butikskedjan Löplabbet. Minoritetsägaren Tom Kellheim fortsätter som vd.

Det har inte varit någon hemlighet att KFI Kapital AB, helägt dotterbolag inom KF-koncernen, har letat efter en köpare till sin 80-procentiga andel i Löplabbet som bolaget förvärvade för knappt sex år sedan. Nu har de hittat en köpare i Intersport som därmed kliver in som ny majoritetsägare med en ägarandel om 80 procent. Tom Kellheim, nuvarande vd och grundare av Löplabbet, har kvar sin ägarandel om 20 procent och fortsätter som vd med ansvar för konceptets utveckling. Kedjan kommer även att drivas vidare under namnet Löplabbet. 

– Intersport satsar målmedvetet på tydlighet och en stark sportposition. En av våra viktigaste kategorier är running. Nu stärker vi vår position och vårt kunderbjudande. Löplabbet kommer att bidra med trovärdighet och kunskap till vår runningsatsning. Samtidigt får Löplabbet tillgång till vår organisation, vårt internationella nätverk och vårt arbetssätt samt sport-know-how i största allmänhet. Med andra ord ser vi stora synergier. Dels på inköp och sortimentssidan men också kunskapsmässigt för bägge parter, säger Ulf Kinneson, vd Intersport.

Tom Kellheim ser positivt på affären, som han var delaktig i att få till stånd.

– Jag initierade kontakten mellan parterna, så mycket kan jag säga. Intersport blir en väldigt spännande partner med ett annat kontaktnät än vår tidigare partner. Affären är mycket positiv för Löplabbet, säger Tom Kellheim.

Exakt hur affären kommer att påverka Löplabbet är för tidigt att säga enligt Tom Kellheim som dock är tydlig med att det finns flera möjliga synergier med en majoritetsägare som Intersport. Däremot kommer det nya ägarförhållandet sannolikt inte att märkas för konsumenterna.

– Nej, det tror jag inte. Men det är extremt tidigt i ett förhoppningsvis ganska långt förhållande. Först måste vi lära känna varandra, hur vi ska utveckla kedjan kommer att växa fram, säger Tom Kellheim.

Under de senaste åren har Löplabbet stängt ner flera olönsamma butiker runt om i landet. Sedan 2012 har antalet butiker minskat från 19 till dagens 13 butiker. Kedjans omsättning uppgick till 120 miljoner kronor exklusive moms under 2013. Det var en minskning med knappt 8 procent jämfört med året före men som till stor del kan förklaras av just ett minskat butiksbestånd. Omsättningen per butik steg under 2013 nämligen med drygt 25 procent till 8,6 miljoner kronor. När Sportfack pratade med Tom Kellheim i våras uppgav han att nedskärningen av butiksbeståndet både var nödvändig och positiv för kedjans utveckling.

Tom Kellheim säger till Sportfack att några nya butiker inte finns med i planerna för den närmaste tiden.

– Initialt kommer vi inte att förändra antalet butiker. Men tittar vi framåt kanske vi får se Löplabbet på några fler ställen.

Löplabbets butiker

– Göteborg
– Helsingborg
– Linköping
– Lund
– Malmö
– Stockholm City
– Stockholm Farsta
– Stockholm Outlet
– Stockholm S:t Eriksgatan
– Stockholm Skrapan
– Stockholm Stinsen
– Umeå
– Uppsala