Bra fart på Bianchi

För Bianchi rullar det på bra i Sverige. Försäljningen ökar och varumärket får en bra exponering såväl på Pro Touren som i de egna konceptbutikerna.

Det anrika cykelmärket växer så det knakar i Sverige. Sedan Monark Exercise tog över varumärket i Sverige har ökningen legat på 20-25 procent årligen. Det är både landsvägcyklarna och mountainbikemodellerna som sålt bra. Det är egentligen bara inom sportcyklarna där Bianchi inte riktigt har hängt med.

Som det anrika cykelmärke Bianci är, deltar företaget också i tävlingsverksamheten på Pro Touren, den allra högsta nivån. För det ändamålet har Binachi gjort en storsatsning för nästa år. Tempocykeln Aquila som ska köras ibland annat under Tour de France.

– Det är en jätte satsning från vår sida. I den modellen använder vi bland annat vår Countervail –teknik som vi utvecklat tillsammans med Nasa. Den hjälper oss att absorbera vibrationerna från underlaget, säger Mats Hermansson, produktansvarig på Monark Exercise.

Tempocykeln kommer förmodligen inte att säljas i några stora volymer. Men modellen kommer också att snart finnas i en triathlonversion. Tillsamman kan de båda cyklarna späda på Bianchis fina siffror i Sverige.