Passion för löpning ska prägla Karhu

Francesco och Emanuele Arese har gått in som delägare i det finska skomärket Karhu. Deras passion för löpning ska genomsyra märket när det snart firar 100 år.

Om två år fyller finska Karhu 100 år och det är självklart något som de nya delägarna Francesco och Emanuele Arese ska lyfta fram och dra nytta av. Det är inte många märken i sportskobranschen som kan visa upp en så lång historia. Även Francesco har en lång historia som är värd att berättas. 

Francesco är från Italien och under 70-talet var han en av Europas bästa medel- och långdistanslöpare. Höjdpunkten var då han 1971 i Helsingfors blev europamästare på 1 500 meter men ännu mer imponerande är att han vid tiden 1971–1972 hade italienska rekordet på samtliga distanser från 800 till 10 000 meter. Plus att han vann ett marathon 1971.

När löparkarriären var över började han som säljare i sporthandeln och han var bland annat den förste som sålde Nike i Italien. 1982 startade han upp Asics i Italien och drev det bolaget i 32 år innan Asics valde att starta ett dotterbolag i Italien. Samarbetet avslutades i samförstånd eftersom Francesco hade hunnit bli 68 år och tyckte att det var hög tid att pensionera sig. 

– Jag hade jobbat väldigt mycket och väldigt länge och också varit ordförande i det italienska friidrottsförbundet, berättare Francesco när han besökte Sportfack i slutet av augusti. Jag trodde jag skulle njuta av att ta det lugnt för första gången i mitt liv men jag klarade inte av att inte ha något att göra.

 

Passion för löpning ska prägla Karhu
Francesco Arese vinner EM 1971.

Precis i den vevan mötte hans son Emanuele, som också jobbat länge med Asics, Huub Valkenburg som var en av ägarna till Karhu och fick veta att de letade efter en finansiär som kunde vara med och utveckla Karhu inför märkets 100-årsjubileum.

– Jag kände till Karhu mycket väl eftersom märket var stort på 70-talet när jag tävlade och jag sa till Emanuele att vi med våra kontakter och vår erfarenhet av löpning borde gå in som finansiärer i Karhu, säger Francesco.

Det blev mer än så. De två är nu majoritetsägare i Karhu och har tagit hand om hela företaget.

– Karhu har en perfekt mix av en lång historia och modern teknik, säger Emanuele. Historien gör att vi kan vara starka på sneakers och deras Fulcrumteknologi är unik i branschen och något som vi ska bygga vidare på.

Karhu finns idag främst i Norden men säljs också i Holland USA och Japan. Till en början kommer dessa marknader att ha fortsatt fokus och först när Francesco och Emanuele känner att märket börjar växa på dessa marknader kommer de att gå vidare ut i Europa. Så hur ska de då får Karhu att växa?

– Vi ska fylla Karhu med vår passion för löpning, säger Emanuele. Konsumenterna ska känna att Karhu har en historia och framförallt en framtid inom löpning. Vi kommer att vara selektiva med vår distribution och främst sälja Karhu via specialistbutiker, både löparbutiker och sneakersbutiker, och vi kommer att lansera kläder och löpartillbehör inom kort.

– Jag tror också att min erfarenhet av att driva företag under 30 år, min inställning att värna om personalen och att bara sälja saker med hög kvalitet kommer att lyfta Karhu, säger Francesco. Dessutom gillar jag att tävla och jag är bra både på korta lopp och på långa distanser. Vi ser det här som ett långlopp och vi har definitivt orken och musklerna att prestera bra.

 

Passion för löpning ska prägla Karhu
Den runda Fulcrumsulan ska sätta Karhus på löparkartan.
Passion för löpning ska prägla Karhu
Karhu har gått om retromodeller i sitt arkiv.