Mips får nya delägare

Svenska forsknings-och utvecklingsföretaget Mips har fått två nya delägare. Det är hjälmjättarna Bell och Giro som köper en minoritetspost i bolaget.

Det lilla Stockholmsföretaget Mips har gått från klarhet till klarhet. Med sin uppfinning Mips ( Multidirectional Impact Protection System), har företaget idag lyckats attrahera nästan alla de stora globala hjälmtillverkarna. Till en början var det svenska Poc och Scott och Sweet Protection som använde sig av den patenterade uppfinningen i sina skidhjälmar. Efter det hakade också flera cykelföretag på. Den definitiva vändningen kom förra året då intresset och efterfrågan av Mips-systemet fick ett rejält uppsving.

– En stor bidragande orsak var all den fokus som förra året riktades mot huvudskador inom amerikansk fotboll. I de diskussioner och den massmediala debatten som då fördes var fokus ofta riktad just mot rotationsvåld mot huvudet. Det gjorde att både tillverkarna och allmänhetens intresse för Mips-systemet ökade kraftigt, säger Johan Thiel, vd på Mips.

Uppfinningen är ursprungligen ett resultat av ett intensivt forskningsarbete vid Kungliga Tekniska Högskolan och Karolinska Universitetssjukhuset. Resultaten visade att så kallat rotationsvåld är väldigt skadligt och att det kan reduceras med hjälp av Mips-systemet. Bolaget Mips bildades för några år sedan för att sköta marknadsföringen och spridningen av uppfinningen. Till en början var det lätt att få hjälmtillverkarna att använda Mips, men svårare att få företagen att investera i bolaget för att vidareutveckla produkten. Men nu i höst vände det då hjälmjättarna Bell och Giro blir minoritetsägare i företaget.

– Varken Giro eller Bell kommer att vara aktiva i bolaget utan Mips kommer att drivas vidare som ett helt eget och oberoende bolag. Vi kommer att ha våra egna planer och våra egna produkter och vår utveckling i våra egna händer. Vi kommer också att fortsätta att samarbeta med alla våra andra varumärken, säger Johan Thiel.

 

För Mips betyder samarbetet förutom ett finansiellt stöd också att bolaget får tillgång till både Giros och Bells marknadsapparat och också till deras test-och utvecklingsresultat.

 

Mips fick år 2013 Sportfacks pris Gear of The Year i klassen Årets Innovation.