Peak Performance vill mer med golf

Peak Performances rötter ligger i skidåkningen men de har under många år också satsat på golf. Nu vill de ännu mer och rullar ut shop-i-shops i golfbutikerna.

Golf har varit ett fokusområde för Peak Performance under många år och plaggen har sålt bra. Men i år har det hänt någonting – försäljningen har stuckit iväg och antalet återförsäljare har ökat.

– Det vi har gjort är att vi har kopierat vårt koncept med shop-i-shops från vinterkollektionen och sportbranschen till några golfbutiker och det har fungerat riktigt, riktigt bra, säger Joacim Sjödin som är försäljningschef för Europa. Vi inreder en del av butiken med samma inredning som vi har i våra egna butiker och sedan är säljarna hela tiden ute och hjälper till att skylta plaggen på bästa sätt. Det har gett fantastiska resultat på bland annat Ekerum och Kallfors i år.

Inom alla segment – skidor, outdoor, cykel eller löpning – utgår Peak Performance från jackan. Det är den som är grunden för hela kollektionen och som sätter både stilen och funktionen för alla andra plagg och så är det även för golf. Det är därför inte så konstigt att jackor för regn och vind som tillsammans med deras byxor är det som säljer bäst i de runt 90 butiker i Sverige som säljer Peak Performances golfkläder.

– En annan viktig anledning till våra framgångar inom golf just nu är att vi är fler personer som brinner för golf på Peak Performance, säger Joacim som själv började sin säljbana med att åka runt på Wilsons demotour. Det plus att vi konsekvent jobbar med funktion, passform och färg gör att vi sticker ut och att kunderna vet vad de kan förvänta sig av ett Peak Performanceplagg.

När Joacim går igenom kollektionen för 2015 är det tydligt att det där med passform, funktion och färg genomsyrar hela kollektionen. Passformen är atletiskt tajt och funktionen kommer både från material som Gore-Tex och merinoull. Färgmässigt är det mycket orange, turkos och mörkblått för herrarna och neonhallonröd, turkos och vitt för damerna.

Allra stoltast är Joacim över den nya kollektionen Proline där de precis som på skidsidan skapat en kollektion med plagg som har de mest tekniska materialen, extra tajt passform och maximal funktion med minimalt med detaljer. Det är en kollektion som andas premium och som verkligen sticker ut.

Relaterat företag i Sportregistret

  • W.L. Gore & Associates Scandinavia AB

    Gore Scandinavia AB är ett helägt dotterbolag till Gore Inc. Vi ansvarar för försäljning, marknadsföring och utbildning av GORE-TEX Brand som inkluderar: GORE-TEX Products och GORE-TEX Infinium Products.