Houdini öppnar grön butik i Göteborg

Houdini öppnar i höst en egen butik i Göteborg. En butik som de hoppas ska vara en av de grönaste i hela världen tack vare nya koncept i butiken.

Houdini Sportswear är redan i dag präglat av ett hållbart tänkande i val av material och produktion av deras kläder. Lägg till det ett system för att återvinna deras plagg och de är mer gröna än de flesta företag. Men de nöjer sig inte med det så när de i höst öppnar en egen butik i Göteborg tittar de även på hur de kan göra själva butiken och handeln grönare.

Förutom det självklara som att välja material, färger och belysning utifrån ett miljöperspektiv, kommer de också erbjuda second hand-försäljning, uthyrning, reparationsservice och återvinning. Houdini kallar detta för deras Re-projekt: Reuse, Rent, Repair, Recycle. 

– Vi tror stenhårt på att man kan konsumera på ett miljövänligt sätt, bara man tänker i nya banor. Hyr, byt, låna, köp second hand, ska du handla nytt, se till att det är något som håller länge och är tillverkat under bra förhållanden, både för människor och för miljön, säger Maria Sarwe som är ansvarig för den nya butiken.

Houdini, med hela sin produktion i Europa, vill inspirera till att se på konsumtion på ett nytt sätt. Deras produkter är multifunktionella, håller länge och kan därför kan användas av många. Med Re-projekten hoppas Houdini förlänga produkternas livslängd ytterligare. Detta kräver ett förändrat beteende även hos användarna, där tillgången till en produkt och den funktion den levererar är det viktiga – inte att äga den. Med detta som en naturlig del i Houdinis affärsmodell har de skapat en grund för att miljö och ekonomi går hand i hand istället för att stå i konflikt till varandra.

Butiken kommer att ligga på Magasinsgatan 22 i Göteborg och är på ca 100 kvadratmeter. Hyresvärd är Vasakronan som är världens första klimatneutrala fastighetsbolag.

– Tillsammans med Vasakronan känner vi att vi är ett starkt team med en gemensam syn på hur vi kan minimera vår miljöpåverkan och bidra till en levande stadsmiljö inte bara genom hållbara produkter, utan genom att tänka mer holistiskt kring en butiks funktion med cirkulärt tänkande som grund, säger Houdinis VD Eva Karlsson.