Svarta siffror för Sportamore

Sportamore har länge visat upp en kraftig tillväxt. Under det senaste kvartalet visade företaget även upp ett positivt rörelseresultat.


Svarta siffror för Sportamore
Johan Ryding, vd Sportamore.

Näthandelsbutiken Sportamore har alltsedan starten för fem år sedan kunnat visa på kraftig eller mycket kraftig tillväxt i varje kvartalsresultat. Positiva rörelseresultat har varit sällsyntare men det har dock inte stört vd Johan Ryding som tidigare sagt till Sportfack att det ”överordnade målet under överskådlig framtid är fortsatt tillväxt eftersom vi tror att det generar mest värde för våra aktieägare”.

Under årets andra kvartal blev det dock både kraftig tillväxt och ett positivt rörelseresultat, 0,4 miljoner kronor att jämföra med -7,1 miljoner samma period förra året. Även omsättningen förbättrades, från 69,9 miljoner kronor till 87 miljoner kronor vilket var en ökning med 24 procent.

– Resultatförbättringen kommer som en effekt av stigande bruttomarginaler, högre omsättning och en effektivare organisation men reflekterar också fortsatta investeringar i anskaffning av nya kunder i samtliga marknader. Arbetet med att leverera marknadens bästa serviceerbjudande och att ta hand om nya och existerande kunder på bästa sätt har fortsatt. Idag återkommer 39% av våra kunder redan inom 90 dagar efter föregående transaktion för att göra sitt nästa köp. Detta ser vi som en tydlig bekräftelse på att vår serviceinriktade affärsmodell uppskattas av våra kunder och bidrar till vår intjäningsförmåga. Vid sidan av detta har kvartalet också inneburit fortsatt försäljningstillväxt och förbättringar i en rad viktiga nyckeltal samtidigt som vi fortsatt arbetet med att effektivisera underliggande funktioner, säger Johan Ryding, vd Sportamore, i ett pressmeddelande.

Sportamore är idag aktivt i Sverige, Danmark, Norge och Finland. Sverige står för 77 procent av omsättningen och resultatet före avskrivningar uppgick under andra kvartalet till 1,7 miljoner kronor.

– Vi har nu i samtliga nordiska marknader en väl fungerande kundanskaffningsmodell och vi bedömer att vi är väl positionerade för fortsatt tillväxt. Bolaget har en stark finansiell position och en organisation vars kapacitet och effektivitet utgör en bra plattform för framtida tillväxtorienterade investeringar, säger Johan Ryding.