Peak Performance växer snabbt

Det händer mycket med Peak Performance nu. Ny vd, ny strategi för moderbolaget och inte minst en ordentlig tillväxt på flera exportmarknader.

Peak Performance är efter Fenix Outdoor det största svenska exportföretaget inom sportsegmentet. Förra året landade exporten på 726 miljoner kronor och mycket tyder på att det blir en rejäl ökning i år. Denna tillväxt  kommer dessutom under en period då företaget fått en ny vd och då moderbolaget IC Company för bara ett par månader sedan bestämde sig för att sälja av sina mellanprismärken och bara satsa på premiumsegmentet där Peak Performance är ett av tre varumärken i koncernen.

– Vi kommer att få återkomma med vår framtida strategi för både Peak Performance och IC Company eftersom vi just nu sitter och jobbar med den, säger Martin Netinder som är en av Peak Performances två försäljningschefer på exportsidan. Det vi vet är att den strategi vi beslutade för några år sedan att bygga Peak Performance från grunden med skidåkning i fokus nu börjar ge resultat i ökad försäljning.

Det Peak Performance gjorde var att se till att varumärket i alla länder bygger på företagets rötter inom skidåkningen. Först när det är satt går de vidare med andra sporter och casualkollektionen.

– För oss i Norden är det självklart att Peak Performance har sina rötter i Åre och skidåkning, men så är det inte i andra länder, säger Martin. Vi måste se till att vi är extremt tydliga med vår historia för utan den är vi bara ett varumärke bland alla andra. Dessutom reser folk väldigt mycket idag, inte minst skidåkare, och då är det viktigt att vårt varumärke har samma plattform i alla länder.

Peak Performance har en väldigt tydlig struktur för sina återförsäljare. Högst upp finns deras egna flaggskeppsbutiker och därefter följer franchisebutiker, shop-in-shops och kedjor inom sport och mode. Plus e-handeln. Så ser det ut i princip alla de 16 länder där Peak Performance finns idag.

Peak Performance växer snabbt
Martin Netinder och Jeanette Francke

Peak Performance är uppdelad i två regioner: Marknader med våra dotterbolag  i Norden och norra Europa är en, övriga Europa, Canada och Asien är den andra och det är den som Martin är försäljningsdirektör för och ett av hans länder där det händer mycket just nu är Japan.

– Vi bytte partner i Japan för fem år sedan till RCT som fokuserar på skandinaviska varumärken, säger Martin. Tillsammans har vi byggt upp Peak Performance runt skidåkning och fått det att fungera. Vi har idag 80 återförsäljare i Japan och omsättningen ökar bra varje år. Nu kan vi gå vidare med outdoor, running och golf.

I höst öppnar Peak Performance sin första flaggskeppsbutik i Japan. Platsen är Takashimaya i Tokyo och det är en stadsdel som samlat väldigt många livsstilsbutiker inom allt från mode och sport till trädgård och musik.

– Butiken blir på 140 kvadratmeter och inredningen går i samma stil som butiken på Biblioteksgatan i Stockholm, säger Jeanette Francke som är global PR-chef på Peak Performance .Läget är helt rätt för vår målgrupp och under det kommande året kommer de fyra shop-in-shops som vi har i Japan idag att byggas om till flaggskeppsbutiker.