Point 65 köper ryggsäcksföretag

Kajakföretaget Point 65 utvidgar sitt sortiment genom att förvärva företaget Boblbee. Det svenska Boblbee är känt för sina ryggsäckar med hårt skal för bland annat elektronikutrustning.

Det är kanske inte den mest naturliga colaben. Ett kajakföretag och en ryggsäckatillverkare som ska samarbeta. Men tänker man till en extra gång finns det ändå en naturlig förklaring till sammangåendet mellan företagen.

– Vi är ju ett kajakföretag i omvandling för att bli ett globalt outdoorvarumärke. Därför passade Boblbees produkter väldigt bra i den processen. Deras produkter är precis som våra produkter väldigt unika och innovativa. Den här affären är det första steget på vägen, säger Richard Öhman, grundaren av Point 65 till Sportfack.

Redan för ett par år sedan var bröderna Öhman tydliga i sin målsättning att förvandla Point 65 till ett känt varumärke inom outdoorbranschen. Därför kommer förvärvet av Boblbee inte som en stor överraskning.

All produktion av Boblbees produkter och verksamhet har redan införlivats med Point 65. I framtiden kommer ryggsäckarna att marknadsföras under Point 65:s varumärke. Distribution av ryggsäckarna kommer att skötas av Point 65 på alla marknader utom i Sverige. Därför letar företaget nu efter ett bra outdoorföretag som kunde ta över distributionen av Point 65-ryggsäckarna.

– Vi är ett varumärke inte en distributör. Därför tycker jag att det är mycket bättre om en kunning outdoordistributör sköter det jobbet åt oss här hemma, säger Richard.

Det går bra just nu för Point 65. Speciellt de delbara kajakerna säljer bra utomland och står för i dagsläge för 80 procent av företagets omsättning. Framtiden får visa hur det kommer att gå för Point 65-ryggsäckarna på den tuffa outdoormarknaden.