En miljard upp för Intersport International Corporation

Intersport International Corporation (ICC) ökade sin försäljning med en procent förra året. Fitness och löpning drev försäljningen framåt.

ICC har sammanlagt över 5400 anslutna butiker i 44 länder världen över. Försäljningen uppgick förra året till knappt 97,5 miljarder kronor vilket var nästan 1 miljard mer än året före. Tillväxtdrivande segment var fitness och löpning medan försäljningen inom fotboll och vintersport backade något på grund av frånvaron av ett stort fotbollsmästerskap samt den dåliga vintern i Europa.

– Vi är trots allt nöjda att vi lyckades öka vår försäljning till en ny rekordnivå. Det positiva resultatet understryker att vår strategi, som innefattar att fokusera på ett starkt varumärke, närhet till konsumenterna och entreprenörskraften hos våra handlare, är den rätta, säger IIC:s vd Franz Julen i ett uttalande.

Försäljningen för franchisekedjan The Athlete’s Foot (TAF) som ICC förvärvade i slutet av 2012, backade under 2013 med knappt 95 miljoner kronor och uppgick till 2,55 miljarder kronor. Tappet ska dock ses i skenet av att TAF minskade butiksbeståndet med 29 enheter till 392 stycken. Dessa siffror ingår inte i ICC:s siffror ovan.

I Sverige omsatte Intersportkedjan förra året 3,2 miljarder kronor exklusive moms i sina 152 butiker.