En miljard upp för Intersport International Corporation

En miljard upp för Intersport International Corporation

Publicerad

Intersport International Corporation (ICC) ökade sin försäljning med en procent förra året. Fitness och löpning drev försäljningen framåt.

ICC har sammanlagt över 5400 anslutna butiker i 44 länder världen över. Försäljningen uppgick förra året till knappt 97,5 miljarder kronor vilket var nästan 1 miljard mer än året före. Tillväxtdrivande segment var fitness och löpning medan försäljningen inom fotboll och vintersport backade något på grund av frånvaron av ett stort fotbollsmästerskap samt den dåliga vintern i Europa.

– Vi är trots allt nöjda att vi lyckades öka vår försäljning till en ny rekordnivå. Det positiva resultatet understryker att vår strategi, som innefattar att fokusera på ett starkt varumärke, närhet till konsumenterna och entreprenörskraften hos våra handlare, är den rätta, säger IIC:s vd Franz Julen i ett uttalande.

Försäljningen för franchisekedjan The Athlete's Foot (TAF) som ICC förvärvade i slutet av 2012, backade under 2013 med knappt 95 miljoner kronor och uppgick till 2,55 miljarder kronor. Tappet ska dock ses i skenet av att TAF minskade butiksbeståndet med 29 enheter till 392 stycken. Dessa siffror ingår inte i ICC:s siffror ovan.

I Sverige omsatte Intersportkedjan förra året 3,2 miljarder kronor exklusive moms i sina 152 butiker.

On
Off

4 kommentarer

Läs mer

  • Senaste
  • Mest läst
  • Mest kommenterat

Kom in i diskussionen

Detta innehåll är skapat av Sportfacks besökare

Nu tar Stadium sitt outletkoncept till Norge

3 kommentarer

Fredrik: Har xxl "glömt" produkt och varumärke eller får dom inte tillgång till vad som helst från leverantörerna som har tröttnat på att få sina varor rödmärkta från start i säsong. Sen tror ja...

Artikelkommentarer

Nyhetsbrev

Få Sportfacks nyhetsbrev gratis varje vecka!



Prenumerera på Sportfack
Denna sajt drivs av Egmont Publishing Digital AB, som är en del av Egmont Publishing AB. Egmont Publishing publicerar ett hundratal tidningar och webbplatser, däribland Hemmets Journal, Hus & Hem, Icakuriren, Vagabond, Kalle Anka och Bamse. Vi har även en omfattande verksamhet inom böcker, spel, aktivitetsprodukter och event, samt är snabbt växande inom e-handel och digitala marknadsföringstjänster. Egmont Publishing är en del av den nordiska mediekoncernen och stiftelsen Egmont som varje år delar ut mer än 120 miljoner kronor för att hjälpa utsatta barn och ungdomar. Läs mer på www.egmontpublishing.se/.

Egmont Publishing Digital, Pyramidvägen 7, 16991 Solna, Tel: 08-692 01 00, Orgnr: 556647-1842