Salming köper Salming

Salming Sports AB har köpt rättigheterna till varumärket Salming. Börje Salming finns kvar som minoritetsägare.

Genom förvärvet tar Salming Sports AB över den operativa driften av varumärket Salming.

– Jag har tillsammans med mina rådgivare och produktbolag arbetat med varumärket sedan 1991 och det har varit fantastiskt roligt att få utveckla Salming tillsammans med alla ambitiösa och driftiga människor. Men allt har sin tid och jag är helt övertygad om att Salming Sports, som sedan flera år varit det dominerande produktbolaget i Salming-gruppen, nu senast med lanseringen av Salming Running, har bättre strukturella förutsättningar och personella kompetenser, för att utveckla varumärket både i Sverige och internationellt, säger Börje Salming i ett pressmeddelande.

Salming Sports AB har sitt säte i Askim i Göteborg och är verksamt inom produktområdena löpning, handboll, innebandy och squash. Under de senaste åren har företaget haft en kraftig tillväxt och expanderat både i Sverige och internationellt. Tomas Solin, vd Salming Sports AB, ser förvärvet som en förutsättning för att kunna vidareutveckla verksamheten runt om i världen.

– Idag exporterar vi till ett femtiotal länder och finns representerade i alla världsdelar. Vi har en mycket starkt framtidstro för varumärket både i Sverige och internationellt där vi ser en kraftigt ökad tillväxt för varumärket, säger Tomas Solin i ett pressmeddelande.

Övriga licenstagare i Salming-gruppen är bland annat Salming Underwear, Salming Body Care samt Salming Hockey. Salming Sports AB ägs av Vätterleden Invest AB som är ett familjeägt industri- konglomerat med huvudsäte i Göteborg.