Merida mot rekordsäsong

Den taiwanesiska cykeltillverkaren Merida har haft en bra början på säsongen i Sverige. En orsak till framgången är att varumärket äntligen har blivit bekant för de svenska konsumenterna.

Cykelboomen i Sverige får positiva effekter för många cykelleverantörer. På Merida Sverige pekar siffrorna för årets första månader rakt uppåt och om trenden håller i sig kommer Merida att nästan fördubbla sin försäljning här hemma.

– Vi har bra produkter och vårt varumärke har blivit stabilt i Sverige. Vi har dessutom ett brett sortiment med en bra relation mellan pris och kvalitet som tilltalar kunderna, säger Stian Steen Olsen, vd för Merida Sverige.

Han är också mannen bakom skapandet av Merida Sverige med den uttalade målsättningen att bli ett av de största cykelvarumärkena i landet. En av de första uppgifterna för företaget var att göra varumärket känt i Sverige. Samarbetet med Cykelvasan och satsningen på bland annat Team Merida Sverige var ett led i detta arbete. Idag är varumärket bekant för såväl kedjorna som de fristående cykelhandlarna. När Merida gick in med sina produkter i XXL var det många som rynkade på näsan och tyckte att företaget inte värnade om varumärket. Idag att kritikerna färre och oron obefogad.

– Vi har över 150 modeller som inte säljs på XXL. Vi har varit ärliga mot återförsäljarna och de vet att vi har produkter i alla segment. Vi är också duktiga på leveranserna och arrangerar clinics och kurser för alla våra återförsäljare. Jag tror att alla kan hitta en modell som passar just deras butik och sortiment, säger Stian.

Idag säljer Merida bra i alla segment. Men det som kommer att öka mest de närmaste åren är elcyklarna. Det är man helt övertygade om på Merida Sverige.