Void väljer att sälja direkt till kunderna

Med rötterna i skid-, snowboard- och streetmode vill det nya svenska cykelklädmärket Void skilja sig från mängden. Första kollektionen har precis släppts.

För fyra år sedan drog Thor Kruse, Fredrik Abrahamsson och designern Johan Ullbro igång klädmärket Colourwear. Ambitionen var att göra skid- och snowboardkläder med mer färg och mer mode för mindre pengar. Ungefär som jeansmärket Cheap Monday fast för backarna. Framgångarna har varit väldigt stora och omsättningen har gått från 2 till 48 miljoner kronor på dessa fyra år och Colourwear har spridit s till flera länder och har dessutom lanserat en sommarkollektion.

Nu har samma killar bestämt sig för att göra samma sak fast med cykelkläder.

– Vi var trötta på att det flesta produkter på marknaden var överdesignade och överprisade. Vi tycker inte att man ska behöva känna sig rånad när man köper bra cykelkläder, säger Thor Kruse. Istället vill vi arbeta med svenskt mode på cykelkläder genom enkel design och genomtänkta detaljer. Void ska vara väldesignade cykelkläder med bra kvalitet till ett bra pris.

Den första kollektionen har släppts exklusivt på märkets egna hemsida och tanken är att fortsätta så för att se om det går att bygga ett varumärke helt genom sociala medier.

– Försäljningen har gått fantastiskt bra, vi är faktiskt förvånade, säger Fredrik Abrahamsson. Vi har bara marknadsfört oss på sociala medier med bilder, filmer och länkar till vår hemsida. 

Kollektionen består av plagg både för träning och tävling och förutom den sparsmakade designen helt fri från teamloggor har fokus legat på passform och funktion. Kollektionen rymmer plagg för både killar och tjejer och till hösten utökas den med plagg för cykling i lite kallare klimat.

Relaterat företag i Sportregistret

  • WearColour / VOID Cycling

    At WearColour we passionately believe in an active lifestyle. Our clothing is a manifestation - and celebration - of that belief. We create garments that inspire you to venture beyond your comfort zone, no matter who you are, where you come from or what your age is. Our culture and values are built on inclusivity and a human approach to business. We are outfitters of the curious adventurer. We founded the company in Sweden in 2010 and our Swedish heritage is reflected in everything we make. Our functional approach is motivated by our rugged climate, and our contemporary look is inspired by Sweden’s innate creativity. Our collections bridge the gap between the wild outdoors and modern urban culture, between technical performance wear and casual clothing. VOID Cycling is a Swedish bike clothing brand created by passionate riders. We are on a mission to fill the void between work and play, emotions and logic, the bike and the clothes. VOID Cycling is a constant reminder to take time off and focus on those so