Adidas vill sälja skomärket Rockport

Adidas har gett investmentbanken Guggenheim Partners i uppdrag att hitta en köpare till Rockport. Priset uppges ligga kring två miljarder kronor.


Adidas vill sälja skomärket Rockport
Herbert Hainer, vd Adidas Group.

Amerikanska skovarumärket Rockport är ett dotterbolag till Reebok och har varit en del av Adidasgruppen sedan densamma köpte Reebok för åtta år sedan. Varumärket är känt för att tillverka dressade skor med god komfort. Enligt Adidasgruppens vd Herbert Hainer övervägs flera bud.

– Rockport är inte en strategisk tillgång för vår grupp. Men vi har arbetat väldigt hårt för att förbättra produkterna och distributionen, och på grund av det så ökade Rockport sin försäljning förra året. Försäljningen kommer att öka även i år och jag tycker att Rockport är ett av de mest attraktiva varumärkena på marknaden, säger Herbert Hainer i ett uttalande.

Rockport grundades 1971, köptes av Reebok 1986 och har sitt huvudkontor i Canton i delstaten Massachusetts, USA. Förra året uppgick försäljningen till 2,7 miljarder kronor. Rörelseresultatet före räntor, skatter, nedskrivningar och avskrivningar skrevs till ungefär 250 miljoner kronor vilket enligt amerikanska tidningen The Wall Street Journal borde innebära ett försäljningspris kring 2 miljarder kronor.

Adidasgruppen som helhet omsatte förra året 136 miljarder kronor vilket var en försämring med 3 procent jämfört med året före. Omsättning per varumärke skrevs till Adidas 104 miljarder (-2,5%), Reebok 15 miljarder (-4,1%), Taylormade-Adidas Golf 12,1 miljarder (-4,3%), Rockport 2,7 miljarder (1,1%) och Reebok-CCM Hockey 2,5 miljarder (7,1%).

Sett till region har Adidasgruppen fortfarande störst försäljning i Västeuropa. Där sålde gruppen bland annat fotbollsskor, golfklubbor, konfektion och skridskor för 36 miljarder kronor. I Östeuropa omsatte Adidasgruppen 18 miljarder kronor, i Nordamerika 32 miljarder, i Kina 15 miljarder, i övriga Asien 20 miljarder och i Latinamerika 15 miljarder.