Svenska e-handlare fortsätter att öka

Försäljningen av sportprodukter över nätet fortsätter att öka i en rasande takt. Under årets första kvartal ökade de svenska sportnäthandlare sin försäljning med 24 procent.

Siffrorna är hämtade från e-barometern som sammanställs av Postnord, Svensk Digital Handel samt HUI Research ett antal gånger varje år och avser svenska sportnäthandlares försäljning såväl i Sverige som utomlands. I fjol ökade försäljningen av sportprodukter på nätet av svenska e-handelsföretag med 28 procent vilket gav en total försäljning inklusive moms på cirka 1 miljard kronor. Om trenden håller i sig kommer årets försäljning att uppgå till cirka 1,25 miljarder kronor.

Tillväxten på knappt 25 procent för årets första kvartal är något lägre än tidigare kvartals tillväxt och är ett tecken på att nätsporthandeln börjar mogna. En liknande utvecklingen har tidigare visat sig hos branscher som Hemelektronik, Kläder/skor samt Böcker/Media.

Den svenska e-handeln som helhet ökade under årets första kvartal med 16 procent. Högst tillväxt hade e-handelsnykomlingar som Bygghandel och Barnartiklar/leksaker. Prognosen för helåret 2014 är att e-handeln kommer att öka med 15 procent vilket i så fall skulle innebära att e-handeln under 2014 kommer att omsätta 42,5 miljarder kronor.