1 kommentar
Lena: jag har ingen kommentar.
Easton Sports Swedens huvudkontor i Mölnlycke.
Enligt uppgifter till Sportfack har samtliga anställda på Easton Sports Sweden varslats. Vd Alex Vega vill inte kommentera uppgifterna.
Det sker stora förändringar inom det amerikanska bolag som fram till i förra veckan hette Easton Bell Sports Inc. I förra veckan kom ett offentliggörande om att företaget sålt divisionen Easton Baseball/Softball och varumärket Easton till Bauer Performance Sports. Genom ett separat licensavtal behöll dock Easton Bell Sports rättigheterna till varumärkesnamnet Easton inom ishockey och cykling.
I samband med affären tillkännagav Easton Bell Sports att företaget bytt namn till BGR Sports Inc. och att fokus inför framtiden låg på varumärkena Bell, Riddell, Giro, Blackburn och Easton Cycling. Att Easton Hockey inte nämndes i det uttalandet kan möjligen ha att göra med att Easton Bell Sports redan i februari i år sade sig leta efter en köpare till företagets hockeydivision. Angående Easton Cycling så blev fokus från BGR Sports sida inte särskilt långvarig. I början av denna vecka såldes Easton Cykling till kanadensiska cykelföretaget Race Face.
I Sverige har Easton Bell Sports representerats av dotterbolaget Easton Sports Sweden som marknadsfört Easton Hockey samt fram till i höstas även Giros produkter för snösport. Nu verkar dock framtiden högst osäker. Enligt uppgifter till Sportfack har samtliga anställda varslats om uppsägning. Sportfack har varit i kontakt med Easton Sports Swedens vd Alex Vega men han har avböjt att kommentera uppgifterna.
Easton Sports Sweden har haft en kraftig tillväxt på den svenska marknaden de senaste åren och sponsrar bland annat SHL-lagen Modo, Frölunda Indians och Örebro Hockey. Så sent som i april förra året invigde Easton Sports Sweden en 3000 kvadratmeter stor anläggning i Mölnlycke som rymde både huvudkontor och lager. Enligt det senaste offentliga årsbokslutet (2012) omsatte företaget drygt 40 miljoner kronor och sysselsatte 11 personer.
Svenska Fjällräven ansluter sig till raden av varumärken som gör nya plagg av spillmaterial. De har tidigare använt restull från köttindustrin till foder, men nu kör man lapptäckedesign med spillbitar av G1000-väv från den egna produktionen till kollektionen Samlaren.
Läs djupintervjun med Intersports nye vd Pontus Pettersson. Om livet efter rekonstruktionen, om utmaningarna och om framtiden.
Hur sålde träningsklockor och annan bärbar elektronik från världens största spelare pandemiåret 2020 när svenskarna tränade och spelade golf för glatta livet? Sportfack tog ett Teams-möte med Garmin Nordics vd för att få svar.
För snart fyra år sedan lanserade Craft sina första löparskor någonsin. Efter det har segment löpning utvecklats rejält för varumärket. Nu lanserar Craft ett löparteam som på allvar ska sätta Craft varumärke inom långdistanslöpning globalt.
Svenska distributören Scantrade tar in de två italienska varumärkena Selle och Northwave i portföljen och kompletterar därmed sitt nuvarande cykelsortiment. Målet är att få en mer året runt-baserad portfölj.
Karriärplattformen Linkedin har kartlagt vilka jobb som vuxit mest under corona och vi har plockat ut det som kan vara relevanta för sportbranschen. Är du till exempel sociala medier-expert eller digital strateg så har du en strålande jobbframtid. Här har du hela listan.
I sommar öppnar packningsspecialisterna Thule sin första butik i Nordamerika. Butiken, som är på 1600 kvadratmeter, kommer att drivas av en partner.
Det har ryktats ett tag om att Friluftsvaror har fått ny ägare. Nu står det klart att Thevea Brands Group har köpt bolaget. Bland annat för att utveckla inhousevarumärket Fjällmark.
Andreas Holm lämnade Thule för att bli marknadschef på Polygiene. Företaget som specialiserat sig på anti-odörteknik och numera även med anti-viruslösningar, bland annat med sport- och outdoorföretag som kunder.
Burton och Svenska Skidförbundet ingår ett samarbete för säsongen 2020/2021. Målsättningen är att sätta fokus på kvinnliga snowboardåkare och att ge fler möjligheten att prova på.
Fysiska sedlar och mynt förlorar alltmer mark som betalningsmedel. Data från betalteknikbolaget Adyen visar att våra betalvanor förändrades snabbt under coroanaåret 2020.
Med möjligheten att producera 1,5 miljoner cyklar per år blir Decathlons nya cykelfabrik Europas största. Snart slår sportgiganten upp portarna.
Östersundsbaserade No More Boots, som ligger bakom SkiClickern, utökar nu sitt distributörsnät via ett avtal med tyska Montana Sport.
Stiga hade ett utmanande 2020. En ökande efterfrågan för bolagets produkter för padel och kickbikes höll ändå uppe omsättningen och 2021 hoppas vd Andreas att Zandrén att bordtennisen kommer att lyfta igen.
Merrells känga Moab har nu passerat 25 miljoner sålda exemplar världen över. Vi frågar Merrells nordiska marknadschef om vad det är som gör just den här modellen så eftertraktad av konsumenterna.
Sök efter varumärken och leverantörer i Sportregistret
Kom in i diskussionen