XXL gick om G-sport – nu störst i Norge

Det är inte bara i Sverige som XXL växer. I hemlandet Norge tog kedjan sig förra året förbi tidigare ettan G-sport.


XXL gick om G-sport – nu störst i Norge
Fredrik Steenbuch, vd XXL.

Sedan grundandet 2001 har XXL haft en häftig tillväxt i vårt västra grannland. Kedjan har hunnit öppna 22 butiker runt om i Norge och kapat åt sig nästan en fjärdedel av marknaden. Under fjolåret ökade omsättningen (inklusive moms) med drygt 20 procent till 3,3 miljarder svenska kronor.

– Våra resultat kommer av ett gott koncept och hårda insatser från alla anställda, säger vd Fredrik Steenbuch till sportbranschtidningen Sport. Vi har substans i vårt prisbudskap, vi ska vara billigast. I tillägg säljer vi kända varumärken och väldigt lite egenproducerade produkter.

Enligt Steenbuch är det en effektiv organisation som ligger bakom tillväxten.

– Vi har 15 procent lägre kostnader tack vare att vi är 15 procent mer effektiva än våra konkurrenter. Då kan vi också ha 15 procent lägre priser, säger Steenbuch och lägger till att nästa mål är att bli störst i Norden.

– Då måste vi gå om Stadium som har verksamhet i hemlandet, Danmark och Finland. Om några månader öppnar vi mitt i deras huvudmarknad, i Stockholm city.

Tvåa på listan är alltså G-Sport som tillsammans med Intersport ingår i Gresvig-gruppen. Omsättningen för G-sport backade marginellt till 3,24 miljarder kronor. Intersport backade drygt 100 miljoner kronor till 1,4 miljarder kronor vilket gav kedjan en fjärdeplats efter Sport 1 som ökade med cirka 35 miljoner kronor till 2,24 miljarder kronor. Övriga kedjor i fallande ordning: Andre, Stadion, MX-sport samt Coop.

Enligt Sport utgör de norska kedjorna cirka 90 procent av den norska sportbranschen. Förra året omsatte kedjorna tillsammans 13,9 miljarder kronor (inklusive moms) vilket var en ökning med drygt 460 miljoner kronor. I jämförelse omsatte hela den svenska sporthandeln 22,05 miljarder kronor förra året (inklusive moms).

I den globala sporthandeln sticker Norge ut som marknaden med högst försäljning per capita. Enligt den europeiska sportbranschtidskriften Sporting Goods Intelligence spenderar den genomsnittlige norrmannen tre gånger så mycket pengar på sportprodukter som den genomsnittlige europén. Sport uppskattar till exempel att det förra året såldes 350000 par längdskidor i Norge vilket motsvarar 20 procent av världsmarknaden. Endast Ryssland säljer fler längdskidor men där bor å andra sidan sisådär 138,5 miljoner fler människor än i Norge.