Golfstore tror på ett bra golfår

Henrik Stensons framgångar och en tidig start på våren gör att Golfstore tror att 2014 blir ett bra golfår. Och kedjan är redo.

Förutsättningarna för en bra golfförsäljning har nog aldrig varit bättre. Henrik Stensons framgångar både på golfbanan och på Idrottsgalan skapade helt klart ett ökat intresse för golf och den milda vintern har gjort att banor över hela landet har klarat sig väldigt, väldigt bra. Flera banor i Götaland och Svealand öppnade redan i mars och om värmen fortsätter kan det bli en rekordtidig start för många golfbanor och butiker.

– Det går aldrig hämta hem en sen start på säsongen, säger Johan Thellmark som är sortimentsansvarig på Golfstore. Även om banorna är som bäst på sensommaren och hösten tycker många golfare att det inte är lönt att köpa nytt om säsongen drar igång först i maj. Vi märkte det tydligt förra året när många banor hade en väldigt sen start.

När butikerna väl får in sina beställda varor är det som alltid vissa produkter och varumärken som kommer att sälja mer än andra. Som sortimentsansvarig har Johan mer eller mindre daglig kontakt med kedjans butiker och pros för att höra vilka produkter det snackas om och som säljer. För 2014 är han redan säker på vad som kommer att bli årets stprsäljare.

– Big Bertha is back, säger Johan utan att tveka. Callaway kommer att komma tillbaka ordentligt då de har lyft sig rejält med sina produkter. Nya Big Bertha är en riktigt bra klubba och detsamma gäller deras wedgar och så ser deras skor, riktigt, riktigt bra ut. Ping, Titleist, Cobra och Taylormade har också bra produkter men det märke som främst kommer att plocka marknadsandelar känns som Callaway.

På klädsidan är stommen för Golfstore svenska varumärken som Galvin Green, Abacus, Daily Sports och Röhnisch. Globala storheter som Puma, Nike och Adidas får finna sig i att lira i en lägre division.

– En glädjande sak som det inte snackas så mycket om är att flera tillverkare har flyttat tillbaka sin produktion till Taiwan efter några år i Kina, säger Johan. Det här gör de för att de vill höja sin kvalitet och det är bra för oss som fackkedja. Vi vill sälja så tekniska produkter det bara går och vi snackar gärna kvalitet, det är det vi är bra på.

Golfstore har till i år fått sex nya butiker till kedjan och är nu uppe i 120 butiker. De nya butikerna är Kalmar GK, Djursholms GK, Kils GK, Älvkarleby GK, Karlshamn GK och Lagans GK.