Lyckad nyemission för Sportamore

Näthandelsbolaget Sportamore har genomfört en fulltecknad nyemission. Åtgärden tillför bolaget nytt kapital på drygt 60 miljoner kronor.

Nyemissionen omfattade drygt en miljon nya aktier och riktades till en begränsad krets av både institutionella och kvalificerade investerare i Sverige. Intäkterna från åtgärden stärker Sportamores balansräkning och möjliggör investeringar i ytterligare tillväxt.

– Vi ville med emissionen dels få nya starka ägare i bolaget och dels få kapital till expansion och fortsatta markandsföringsinsatser, säger Johan Ryding vd på Sportamore till Sportfack.

Marknadsföringsinsatserna kommer att omfatta både tv-kampanjer och online- och tidningsannonsering. Sportamore är ett av de största näthandelsföretagen i Norden och startade sin verksamhet på våren 2010. Företaget har haft en kraftig tillväxt sedan starten och ökade förra året sin omsättning med 79 procent till 279 miljoner kronor. Rörelseresultatet skrevs till -16,9 miljoner kronor vilket var 1,5 miljoner kronor sämre jämfört med 2012. Idag har Sportamore cirka 17000 produkter från 400 olika varumärken i sitt sortiment