Goggles för alla

Spektrum – så heter ett av marknadens färskaste gogglesvarumärken. Genom att göra bra goggles tillgängliga för alla ska de slå sig in på marknaden.


Goggles för alla
Henrik Köhler.

Bakom Spektrum ligger Henrik Köhler, Robert Olsson, Andreas Nilemo, Anders Neuman och Claes Lindström. Samtliga har anknytning till den alpina världen på ett eller annat sätt. Försäljningen i Sverige sköts genom Dynamite Distribution.

Enligt Henrik Köhler hade de fem vännerna funderat ganska länge på att starta ett gemensamt sportvarumärke med rötterna på berget. Valet föll till slut på goggles. Hittills har Spektrum lanserat tre olika modeller som ligger i prisläget 600–900 kronor. De två dyrare modellerna kommer med extralins och till nästa höst kommer även den billigaste modellen att komma med extralins.

– Vi tyckte att det saknades riktigt bra goggles i det prisläget. Så vi tog fram goggles som ger mycket för pengarna, säger Henrik.

Målgruppen är bred och innefattar i princip alla i skidbacken. Från dem som åker i parken till dem som åker i barnbacken med sina barn.

– Vi vill bort från normen att till exempel ett snowboardmärke bara riktar sig till en core-publik. Vi är tillgängliga för alla som åker på berget och gör en snygg och funktionell produkt som alla kan gilla, säger Henrik.

Under innevarande säsong har Spektrums goggles sålts i cirka tio fysiska butiker samt via nätbutikerna Sportamore och Junkyard men distribueras även i Japan och Finland. Mottagandet på marknaden har varit bra trots att vintern har lämnat en del att önska i stora delar av landet. Åre Skidsport sålde till exempel slut på nästan alla exemplar efter bara två veckors försäljning i december.

Enligt Henrik är just priset en viktig faktor när kunderna har valt en goggle från Spektrum.

– Det är den feedback vi har fått. Våra goggles ser bra ut och har ett attraktivt prisläge. Då blir det ett enkelt val att välja ett par goggles med extralins för 800 kronor, säger han.

Nästa säsong fortsätter Spektrum sin lansering utomlands då man adderat sju nya europeiska länder. Till säsongen därpå lanseras fler modeller men redan i höst uppdateras kollektionen med nya färger och co-labs.

Henrik är övertygad om att Spektrum är på rätt väg. Det finns konkreta planer på att utöka satsningen till fler segment.

– Vi har hittat rätt i produkten, det råder det inga tvivel om. Den säljer, det är ett bra kvitto. När det gäller nya segment kommer vi att koncentrera oss på huvudet. Hjälmar ligger nära till hands men vi kommer inte att släppa en hjälm förrän vi är nöjda med den. Även solglasögon känns som ett naturligt segment för oss och vi planerar att lansera några modeller våren 2016, säger Henrik.

Goggles för alla
Spektrum Blue.