Jonas Hedin tar över Deuter och Millet

Jonas Hedin är tillbaka i sportbranschen. Från och med 1 februari tar han över International Sportswear Company.

Jonas Hedin var med och drog igång 8848 Altitude men har de senaste åren jobbat med allt från dammode och sourcing till att vara marknadschef på Forex. Nu är han dock tillbaka i sportbrnschen i och med att han tar över bolaget International Sportswear Company med varumärkena Deuter och Millet.

– Jag känner den tidigare ägaren och fick frågan om jag var intresserad och efter att ha tittat på varumärkena var det inte mycket att fundera över, säger Jonas när jag träffar honom i Deuters monter på Ispo.

Diskussionerna började i november och från och med 1 februari är det Jonas som driver bolaget. Han kommer att flytta bolaget till Stockholm och börja om med en helt ny organisation.

– Det är inte helt optimalt att ta över hela organisationen mitt i införsäljningen men det är som det är och jag kör på för fullt, säger Jonas. Just nu tittar jag på hur jag ska profilera mig och vilka segment jag ska satsa på.

Både Millet och Deuter är stora inom sina respektive områden, så stora att Jonas vill välja ut några segment för att tydliggöra varumärkena. För Millets del lutar det åt att Jonas kommer att välja de mest aktiva segmentet. topptur och längdåkning.

– Millet är väldigt duktiga på plagg för maximal aktivitet och topptursåkning är det alla snackar om medan längdåkning har volymen och inte så många som slåss om den kakan. Att ge sig in på alpinkonfektion kännstufft med alla konkurrenter som finns där.

Deuter har redan hittat många kunder i Sverige, inte minst på juniorsidan. Där kommer Jonas att fortsätta satsa och lägga till framförallt damryggsäckarna som han menar är riktigt bra.

– Deuter är ett fantastiskt företag med tysk ordning på leveranser och kvalitet, säger Jonas. De tillverkar 2,2 miljoner ryggsäckar om året och kan verkligen sin nisch.