Tredje gången gillt för Rolén

Tina Rolén på Adidas fick i veckan priset som Årets affärskvinna inom svensk sportbransch. Det var hennes passion, kompetens och affärssinne som var några av egenskaperna som gav henne utmärkelsen.

Det var tredje gången gillt för Adidas marknadsdirektör Tina Rolén när hon på måndagen blev Årets affärskvinna inom svensk sportbransch. Sedan priset instiftades år 2011 har Tina Rolén nämligen varit bland de tre slutkandidaterna varje år.

– Det hade verkligen varit surt att förlora för tredje året i rad, säger Tina Rolén och skrattar.

Att få priset i den hårda konkurresen betyder mycket för Tina. Att just hon belönas för sina insatser är enligt henne ändå till stor del ett resultat av det fina team som hon jobbar med på Adidas. Men att direktören för Adidas nordiska marknad också själv är en vinnarskalle råder det inget tvivel om. Redan under skoltiden i Uppsala var Tina en aktiv idrottare. Det var tennis, fotboll och löpning som gällde. Hon var duktig men inte bland de allra bästa i någon av grenarna.

– Jag låg alltid snäppet under de riktigt duktiga så jag insåg redan i tonåren att det var dags att bli tränare. Jag blev då också engagerad i föreningslivet som fotbolls-och tennistränare, säger Tina.

Det var också då som rollen att vara ledare kom in i Tinas liv. Efter studenten provade hon bland annat på att studera juridik och statsvetenskap men det var när hon tog en sommarkurs i företagsekonomi som Tina kände att hon hittat rätt. Därefter följde fem intensiva studieår i Uppsala.

– Jag hade otroligt kul de åren. Man var liksom vuxen utan att ändå behöva ta ansvar för sina handlingar. Jag var samtidigt på och var ledare inom Friskis & Svettis och var också engagerad som ansvarig för idrottssektionen på mitt program, säger Tina.

Det första jobbet efter avklarade studier blev som PR-konsult på en PR-byrå. Men som av en slump såg hon att Nike sökte en PR-ansvarig till sitt nordeuropeiskakontor i Holland. Den nyligen nyutexaminerade Tina antog utmaningen, fick jobbet och flyttlasset gick till tulpanernas land.

– Jag hade några fantastiska år där nere. Jag lärde mig hur man kommunicerar sport på ett attraktivt sätt. Jag jobbade som PR-ansvarig men fick också god insyn i hur man arbetar holistiskt med marknadsföring mot konsument, säger Tina.

Efter några år var det dags att flytta hem till Sverige. Efter en kort sejour som nordisk PR-chef på Canal+ fick Tina jobb som projektledare på skojätten Adidas marknadsavdelning. Hon trivdes från första stund då hon åter hade möjlighet att kombinera sina passioner för idrott, PR och marknad. Idag har Tina jobbat på företaget i knappt nio år och gått från projektledare till PR-chef till varumärkeschef och sedan till tjänsten som marknadsdirektör för den nordiska marknaden på Adidas. En imponerande resa.

– Jag tycker att jag är ett resultat av Adidas talangutvecklingsarbete som just handlar om att premiera anställda som har både drivkraft och som presterar bra resultat. Genom det har jag under åren haft en möjlighet att växa och utvecklas, säger Tina.

Hon är stolt över priset som Årets affärskvinna och tycker att konkurresen om titeln är hård. Det finns ett stort antal duktiga kvinnor inom sportbranschen. Enligt henne kunde kvinnorna vara ännu fler och de borde ges större möjligheter inom branschen. Men en kvotering av kvinnor till toppjobb eller till styrelseuppdrag förespråkar hon ändå inte.

– Jag tycker generellt att vi borde få en större mångfald i företagens ledning. I grunden är jag mot kvotering även om att jag tycker att utvecklingen går långsamt, säger Tina.

Hon uppskattar priset och tror att det kommer att inspirera henne att fortsätta jobba hårt. Hon kommer också i fortsättningen att engagera sig i det kvinnliga nätverket Divas där hon själv fått många intressanta kontakter. Tina betonar ändå att hennes framgångar till stor del beror på de team hon har omkring sig. Både av kvinnor och män.