En av skandinaviens ledande e-handelsplatser inom friluftsliv har förvärvat nätbutiken Outlife4u. Genom affären stärker Outnorth sin ställning inom premium camping segmentet.
Trenden som fått namnet Glamping har ökat kraftigt inom outdoor. Den riktar sig till personer som vill ut i naturen men som samtidigt inte vill avstå från bekvämlighet och service. På Outnorth hade företaget redan en längre tid velat förstärka sina positioner just inom det segmentet.
– Det är en köpstark kundkrets som vill ha bra produkter. Det handlar inte om den traditionella fjällvandraren utan folk som vill ut i naturen utan att behöva pruta på bekvämligheten, säger Lars Nykvist, vd på Outnorth.
Nätbutiken Outlife4u är ett företag som hade nischat sig på just denna nya glamping kund-och produktgrupp. Därför blev det naturligt för Outnorth att förvärva den mindre konkurrenten.
– Med förvärvet kan vi stärka våra positioner inom den kundgruppen. Tillväxten inom det området går i rasande fart, säger Lars Nykvist.
För övrigt var 2013 ett framgångsrikt år för Outnorth. Företaget ökade sin omsättning med över 100 procent. Tillväxten berodde på att näthandeln i allmänhet växte i Sverige men också på att Outnorth tog marknadsandelar från sina konkurrenter.