Norrmän tar över Didriksons

Norska private equity-fonden Herkules har förvärvat aktiemajoriteten i Didriksons. Nu ska Didriksons ta nästa kliv i sin internationella expansion.

Boråsföretaget Didriksons har under det senaste decenniet haft en mycket kraftig försäljningstillväxt både på ett nationellt och ett internationellt plan. I dagsläget har företaget en omsättning på cirka 450 miljoner kronor och finns representerat på 19 marknader. De svenska och norska marknaderna är störst med god marginal.

Med den nya majoritetsägaren, som köper 80 procent av bolaget, ska Didriksons ta nästa steg. Två av de tidigare nio delägarna har sålt av hela sitt innehav medan de övriga sju, däribland vd:n Sören Andreasson, sitter kvar som delägare.

– Vi var nio ägare och många av oss närmar oss pensionsåldern. I det läget finns det en risk att man håller tillbaka och vi insåg att det inte är bra. Om varumärket ska få leva fritt och få möjligheten, då måste man ha den här typen av ägare så att man kan gå på snabbare. Det kostar pengar att gå ut på export. Vi kan ta oss till en viss nivå men det är väldigt svårt att bygga allt samtidigt med de begränsade resurser man har som privat ägare. Nu blir riskbenägenheten större och förhoppningsvis även offensiven, säger Sören Andreasson som även fortsättningsvis kommer att vara vd för Didriksons.

Diskussionerna om att hitta en köpare har pågått bland ägarskaran under ett par år. Högst upp på önskelistan stod ett företag som hade kunnande om snabbrörliga konsumtionsvaror och om varumärkesbyggande och som dessutom hade tillräckliga finansiella muskler för en aggressiv internationell expansion.

Strålkastarljuset föll på norska private equity-fonden Herkules som har en kapitalbas på över 13 miljarder kronor och som har sammanlagt 18 bolag i portföljen, däribland Estrella, Espresso House och sportkonfektionsföretaget Odlo. Odlos svenske vd Jonas Ottosson, som tidigare var vd för Peak Performance, tar nu plats i Didriksons styrelse.

– Vi ser en enormt stor potential i Didriksons, säger Sverre Flåskjer, partner Herkules Capital och tar upp tre områden där han tror att Herkules kommer att förstärka Didriksons:

– Didriksons är väldigt bra på produktsidan men vi tror likväl att vi har en del att tillföra genom det kunnande som finns inom Odlo. Vi ska också hjälpa företaget i sin internationella expansion genom vårt stora europeiska nätverk. Dessutom finns det nya produktområden att utveckla på kärnmarknaderna men som företaget inte har haft kapacitet att utveckla på grund av den höga tillväxttakten. Det kan vi hjälpa till med.

Sören Andreasson ser framemot nya utmaningar och har målsättningen klar inför framtiden.

– Det finns fortfarande länder kvar att täcka i Europa. Men vi är överens om att vi ska ta oss an Skandinavien först och därefter resten av Europa. Sedan kan vi gå både österut och västerut men jag tror att man måste vara bra där man redan är etablerad innan man går vidare. Man kan inte halta och rusa åstad.

Relaterat företag i Sportregistret

  • Didriksons Regnkläder

    På Didriksons har vi en enkel filosofi: Vi utmanar inte elementen, vi anpassar oss till dem. Precis som Julius och Hanna Didrikson gjorde, redan 1913 då de började tillverka arbetskläder åt alla fiskare i Grundsund. I över hundra år har vi varit vår grundidé trogna. Att göra funktionella plagg som håller dig torr och skön oavsett väderlek. Kanske är det därför vi hundra år senare fortfarande är Skandinaviens ledande varumärke för regn- och funktionsplagg.