H&M ny uppstickare i sportbranschen

H&M utökar sin satsning på sport. I januari lanseras ett bredare utbud av sportkonfektion och i samma veva får vissa utvalda butiker renodlade sportavdelningar.


H&M ny uppstickare i sportbranschen
Johanna Dahl.

H&M:s satsning på sport har länge varit ett hett samtalsämne i sportbranschen. Redan idag marknadsför kedjan en mindre kollektion av funktionella sportplagg men när H&M först inledde ett samarbete med tjeckiske tennisstjärnan Tomas Bedrych och sedan släppte bomben att de skulle klä de svenska OS-deltagarna i Sotji och i Rio, blev det uppenbart att intresset för sport vuxit inom kedjan.

– Vi har sedan flera år tillbaka erbjudit sportkläder i ett flertal av våra butiker men i och med den nya satsningen utökar vi och utvecklar sortimentet. Sport och träning blir en allt viktigare del av våra liv och den nya H&M Sport-kollektionen är både stilsäker och funktionell med plagg för hela familjen. Vi hoppas och tror att våra kunder kommer att uppskatta vårt utökade och utvecklade sportsortiment, säger Johanna Dahl, PR-chef för H&M Sverige.

Den nya sportkollektionen kommer att få en egen avdelning i vissa utvalda butiker för att kunderna enkelt ska kunna identifiera sportkonceptet. H&M-medarbetaren Nils Vinge, chef för investerarrelationer, har tidigare sagt till Dagens Nyheter att satsningen mycket väl kan utvecklas till egna butiker. Johanna Dahl är något mer hemlighetsfull.

– Expansionen är ett uttryck för H&M:s långsiktiga satsning på H&M Sport och företagets växande engagemang inom idrottsvärlden. Om vi kommer att öppna renodlade sportbutiker i framtiden är för tidigt att säga ännu, säger hon.

Tanken bakom kollektionen är att den ska spegla kvinnors, mäns och barns aktiva livsstil. I sortimentet ingår sportplagg och accessoarer i särskilt utvecklade funktionsmaterial för aktiviteter som löpning, träning, yoga, utomhusträning och tennis.

H&M ny uppstickare i sportbranschen
Anja Pärson och Viktoria Helgesson är två av idrottsstjärnorna som varit med under produktutvecklingen.

I damkollektionen erbjuds plagg för en mängd träningsformer med fokus på funktion och komfort. Bland plaggen märks bland annat en vattenavstötande löparjacka, snabbtorkande kläder för högintensiva aktiviteter, löst sittande och bekväma kläder för yoga samt skyddande fleecejackor och vattenavstötande byxor för utomhusträning. Även sport-BH:ar i tre olika modeller ingår i utbudet. Från och med mars nästa år kommer det också att finnas damplagg och –accessoarer för tennis och simning.

Herrar kommer att hitta löpar-, tränings- samt överdragskläder i H&M-butikerna. Även fodrade jackor, underställ, tenniskläder samt en vattentät skaljacka finns i utbudet för herrar. På barnsidan kommer det att finnas plagg för både lek och sport för barn i alla åldrar – bland annat fotbollskläder, träningsoveraller, danskläder och ett brett sortiment av utomhuskläder.

Kollektionen är utvecklad i samarbete med idrottsmän och –kvinnor som Therese Alshammar, Anja Pärson, Susanna Kallur, Jörgen Persson, Tommy Eklund och Viktoria Helgesson.

– Vi kommer att erbjuda trendiga sportplagg med hög kvalitet för hela familjen. De toppidrottsmän som vi har samarbetat med har bidragit med stor kunskap och erfarenhet och de har även testat och tyckt till om plaggens passform och funktion, säger Johanna Dahl.

Den nya sportsatsningen lanseras på alla kedjans marknader i utvalda butiker samt på H&M:s hemsida i januari.