VM-bollen har landat. Säg hej till Brazuca!

VM-bollen för sommarnes fotbollsfest är här. Denna gång har Adidas designers tagit fram färgburkarna. Och trots den svenska kvalmissen har bollen redan använts av svenska fotbollsspelare, när Brazuca testspelades i februari i landskampen mot Argentina.

Adidas är officiell leverantör av VM-bollen sedan 1970. 2014 års VM i Brasilien kommer att spelas med en färggrann boll vid namn Brazuca. Ett namn som röstades fram av det fotbollstokiga brasilianska folket i en omröstning som engagerade över 1 miljon fotbollsfans. Det skriver Adidas i ett pressmeddelande när bollen idag officiellt släpptes. Brazuca är en informell term som betyder ”brasilianskt”, och syftar på beskrivningen att leva sitt liv på ett brasilianskt sätt. Bollen är den mest testade någonsin, och användes bland annat i vänskapsmatchen mellan Sverige och Argentina på Friends Arena i februari, men då med annan design.

Brazuca är den matchboll som genomgått flest och tuffast tester av VM-bollarna någonsin, enligt Adidas. Bollen har testats i två och ett halvt år, av över 600 av toppfotbollens största spelare och av 30 lag i tio länder över tre kontinenter. Storklubbar som AC Milan, Bayern Munchen, Palmeiras och Fluminese har varit involverade i processen. Stjärnor som Leo Messi, Iker Casillas, Bastian Schweinsteiger och Zinedine Zidane har kommit med synpunkter på bollen. Bollen har redan testats i stora matcher – i U20-VM och i vänskapsmatchen mellan Sverige och Argentina på Friends Arena i februari. Då hade Brazuca dock en annan design för att hemlighålla bollen fram tills idag.

VM-bollen har landat. Säg hej till Brazuca!
Lionel Messi med sin nya lekkamrat.

Teknologin bakom Brazuca är en vidareutveckling av den senaste EM-bollen Tango 12 och den officiella Champions League-bollen samt Cafusa – bollen som användes under Confederations Cup 2013. Brazuca är första bollen någonsin med sex paneler, vilket gör bollen mer symmetrisk med en stabil bollbana som följd. Den har också en ny ytstruktur som ger ökad bollkontroll i hög fart och bättre grepp. Brazuca möter alla FIFA-krav på en officiell matchboll, oberoende väderlek och temperatur.

Inspirationen till bollens design har hämtats i de traditionella färgstarka önskearmbanden som bärs i Brasilien (fita do Senhor do Bonfim da Bahia), och symboliserar den lekfulla fotbollen som landet förknippas med.

Lanseringen av Brazuca är en del av adidas kampanj ”All in or Nothing”, tillsammans med matchställen för sju av de deltagande landslagen i VM och Samba Collection, där flera av Adidas mest välkända fotbollsskor lanseras i en brasilianskt inspirerad kollektion.

Adidas har stått som tillverkare för varje VM-boll sedan 1970, och förlängde nyligen samarbetet med FIFA till 2030.