Ispo bjuder outdoorbutiker till München

Ispo har tillsammans med European Outdoor Group (EOG) startat ett projekt för att få fler specialiserade outdoorbutiker att komma till mässan i München.

 

Bakgrunden till projektet är att Ispo inte är lika starkt inom outdoorsegmentet som mässan är bland skid- och snowboardbutikerna. Både utställarna och Ispo vill ha fler corebutiker inom outdoor till mässan för att göra Ispo viktigare för outdoorbranschen.

– Specialistbutikerna är ryggraden för hela outdoorbranschen, säger Christian Jäggi som är vd för Black Diamond i Europa. Och även om majoriteten av outdoorbranschen tar sig till Ispo varje år så vet vi att många av de nya specialistbutikerna inte gör det.

Vad Ispo och EOG gör är att de bjuder ner 70 butiker till München och står för både boende och entré. Butiker som är intresserade av en plats kan ansöka om en på EOG:s hemsida, enda kriteriet är att de inte ska ha besökt Ispo tidigare eller på de senaste tre åren. Deadline för ansökan är 30 november. Även leverantörer kan anmäla en butik som de tycker borde åka till Ispo. Vilka butiker som till slut får åka avgörs av Ispo och EOG.

– Det här samarbetet är något som gynnar alla parter, säger Mark Held som är EOG:s generalsekreterare. Fler butiker kan ta del av de senaste produkterna och trenderna samtidigt som utställarna kan få kontakt med nya butiker. Jag är säker på att de som får åka kom mer att uppleva mässbesöket som oerhört värdefullt.