Kraftig tillväxt för Addnature

Outdoorspecialisten Addnature visade på en kraftig försäljningstillväxt i sitt senaste bokslut. Omsättningen ökade med nästan 40 procent.


Kraftig tillväxt för Addnature
Mathias Hedström, vd Addnature.

E-handeln i Sverige växer rejält. Under årets tredje kvartal ökade den med 13 procent jämfört med samma period förra året. Bedömare uppskattar att e-handeln kommer att uppgå till drygt 37 miljarder kronor under 2013 vilket skulle motsvara en tillväxt om 18 procent och en ökad andel av den totala detaljhandeln.

Sport/fritid är en av de branscher som har högst tillväxt på nätet. Hittills i år har tillväxten varit tvåsiffrig och när siffrorna för 2013 summeras kommer försäljningen att ligga långt över en miljard kronor.

Ett av de företag som gynnas av att svenskarna handlar allt fler sportartiklar på nätet är Addnature. Verksamheten består visserligen av både fysiska butiker (tre stycken) och e-handel men nätförsäljningen svarar för ungefär 70 procent av försäljningen.

– Vi ser att vår e-handel växer betydligt snabbare än de fysiska butikerna, säger Addnatures vd Mathias Hedström till Sportfack. Att just sport/fritid ökar så kraftigt tror jag har att göra med att sport/fritid generellt ligger något efter vissa andra segment och håller på att hämta in försprånget.

För det brutna räkenskapsåret 2012/2013 redovisade Addnature en omsättningsökning med nästan 40 procent till 180 miljoner kronor. Året före det ökade omsättningen med drygt 30 procent.

Trots att Addnature har haft en väldigt brant tillväxtkurva under de senaste åren har företaget bibehållit lönsamheten i verksamheten. Årets resultat efter finansnetto skrevs till exempel till drygt 5 miljoner och året före det låg resultat efter finansnetto på 6,5 miljoner kronor.

Låga marknadsföringskostnader, aktivitet på sociala medier och lojala kunder som dessutom gärna sprider budskapet om Addnature till sina vänner, är några av förklaringarna enligt Mathias Hedström.

– Men det handlar också om vår företagskultur. Vi har visat positivt resultat i stort sett varje år sedan starten och det beror på att vi har en grundfilosofi om att inte växa på bekostnad av lönsamheten.

Även om Mathias Hedström spår att de extrema tillväxttal som e-handeln har just nu kommer att dala något, så är han säker på att e-handeln kommer att ha en fortsatt tillväxt.

– E-handelns andel av den totala detaljhandeln kommer att ligga på en betydligt högre nivå om några år men tillväxttalen kommer att plana ut något.

I spåren av den ökade e-handeln kan vi vänta oss lägre priser på den svenska marknaden enligt Mathias Hedström.

– En kund som är en van e-handlare har inga problem att shoppa från utlandet och då framförallt från andra EU-länder. Det ställer stora krav på både handlare och leverantörer att se till att prisbilden i Europa blir mer homogen. I Sverige är vi vana vid högre pris men jag tror inte att det kommer att fungera så länge till. Det är så enkelt idag att handla billigare från utländska e-butiker som har både bra service och bra sortiment.